جستجوی مقالات فارسی – بررسی و مقایسه اثربخشی و کارآیی مدیران انتصابی و انتخابی از نظر … |
ه افراد در محیط: آگاهی نسبت به موقعیت ها و افراد رهبر را قادر می سازد تا سبک رهبری مناسبی را جهت انجام کار انتخاب نماید.
صلاحیت و شایستگی فنی و حرفه ای: اگر شخص مشخصات رهبر خوب و مهارت های تخصصی را داشته باشد همهی گروه های مختلف را می تواند رهبری کند (دوربین، ۱۹۸۰).
صاحب نظری به نام ریپلی[۱۷] (۱۹۸۹) مدل کاتز را با تغییراتی به شرح زیر اصلاح کرده است:
مهارت های مفهومی یا ادراکی؛
مهارت های انسانی با تکیه بر مهارت های سرپرستی (بیشتر برای مدیرانی که مسئولیت اداره افراد را دارند)؛
مهارت های انسانی با تکیه بر ارتباطات و مذاکره (برای همه افراد اعم از کسانی که مسئولیت اداره افراد را دارند یا ندارند)؛
مهارت های فنی شامل موضوعات اصلی و علوم تخصصی و تفضیلی؛
مهارت های فنی در مورد تکنولوژی (فانی، ۱۳۷۵ : ۴۷).
سلز و همکارانش[۱۸] (۱۹۸۸، نقل از فانی، ۱۳۷۵)، مهارت های مدیران را در سه گروه به شرح زیر تقسیم کرده اند:
مهارت های وظیفه ای که خود شامل مهارت های بازاریابی و محاسبه کردن است.
مهارت های بین فردی که خود شامل مهارت های ارتباطی و مشاوره ای می باشد.
مهارت های سازمانی که خود شامل مدیریت، فرایند و مدیریت تغییر می باشد.
اونیگ[۱۹] (۱۹۶۴، نقل از فانی، ۱۳۷۵)، اظهار کرده است که مهارت های مدیران لااقل در جزئیات اساساً بر دانش و فهم استوار است وی دریافته است، که سه بخش یا لایه دانش مدیریتی شامل روش ها و فنون حل مسأله، تشخیص واقعیت های داخل و محیط سازمان و اطلاعات مرتبط با اهداف، سیاست ها و استانداردها وجود دارد وی پیشنهاد می کند که برنامه پرورشی بی نقص مدیریت آن برنامه ای است که مدیران تا آنجا که برایشان مقدور باشد این سه نوع روش را بیاموزند و کسب کنند.
آدیزس[۲۰] (۱۹۷۶ ، نقل از فانی، ۱۳۷۵)، بدون رعایت طبقه بندی مدل کاتز با توجه به نقش هایی که مدیران بر عهده دارند مهارت هایی را برای مدیران ضروری دانسته است. مدیران چهار نقش تولیدی، اجرائی، ابــداعی و ترکیبی را دارا هستند و هر یک از چهار نقش مهارت های مربوط به خود را دارا می باشند؛ نقش تولیدی (مهارت های اقتصادی و فنی) نقش اجرائی (مهارت های اداری و ساختاری) نقش ابداعی(مهارت های اطلاعاتی و تصمیم گیری) و نقش ترکیبی (مهارت های انسانی و اجتماعی)
در نقش تولیدی از مدیر انتظار می رود که دانش حرفه ای مربوط به رشته کارش را دارا باشد.
در نقش اجرائی، برنامه زمان بندی شده ای تهیه کرده و هماهنگی، کنترل و انضباط را برقرار می کند. اگر مدیری خود مجری باشد مراقبت می کند تا نظام آنگونه که برای انجام کار طراحی شده عمل کند.
[جمعه 1399-09-21] [ 02:00:00 ب.ظ ]
|