بررسی نگرش معلمان و والدین نسبت به ارزشیابی توصیفی در پایه چهارم ابتدایی … |
کاهش اضطراب و استرس دلهره دانش آموزان مؤثر است.
۱۰۲
۷۷/۳
۰۰/۱
۰۹/۰
**۷۹/۷
۱۰۱
۰۰۰/۰
۸
در رشد خلاقیت و تفکر دانش آموزان مؤثر است.
۱۰۵
۴۷/۳
۰۶/۱
۱۰/۰
**۵۷/۴
۱۰۴
۰۰۰/۰
سلامت روحی و روانی
۹۴
۸۷/۳
۷۷/۰
۰۷/۰
**۰۳/۱۱
۹۳
۰۰۰/۰
P≤۰۵/۰* P≤۰۱/۰**
بررسی نتایج ارائه شده در جدول شماره ۴-۱۴در خصوص ارزیابی میزان تأثیر طرح ارزشیابی توصیفی در سلامت روحی و روانی دانشآموزان، حاکی از آن است که مقدار آماره بدست آمده (۰۳/۱۱=t) در سطح معناداری ۰۱/۰≥P به لحاظ آماری معنادار بوده و از این رو فرض صفر مبنی بر عدم وجود تفاوت معنادار بین میانگین نمونه با میانگین فرضی جامعه رد شده و فرض خلاف مبنی بر وجود تفاوت معنادار بین میانگین نمونه با میانگین فرضی جامعه تایید میگردد (۰۰۰/۰=sig). نتایج بیانگر آن است که از دیدگاه معلمان میزان تأثیر طرح ارزشیابی توصیفی در سلامت روحی و روانی دانشآموزان در حد زیاد بوده است. از سوی دیگر نتایج نشان میدهد که از دیدگاه معلمان، میزان تأثیر طرح ارزشیابی توصیفی در سلامت روحی و روانی دانشآموزان در مؤلفههای « کاهش فشار روانی دانش آموزان جهت اخذ نمره » (۰۹/۱۴=t ؛ ۰۰۰/۰=sig)، « کاهش اضطراب دانش آموزان » (۸۲/۱۵=t ؛ ۰۰۰/۰=sig)، « بهبود وضعیت روحیه دانش آموزان » (۹۹/۷=t ؛ ۰۰۰/۰=sig)، « کاهش حس حساسیت بین دانش آموزان » (۴۴/۸=t ؛ ۰۰۰/۰=sig)، « تغییر نگرش دانش آموزان از نمره گرایی به یادگیری » (۶۰/۴=t ؛ ۰۰۰/۰=sig)، « افزایش اتکای به نفس دانش آموزان » (۴۵/۶=t ؛ ۰۰۰/۰=sig)، « کاهش اضطراب و استرس دلهره دانش آموزان » (۷۹/۷=t ؛ ۰۰۰/۰=sig) و « رشد خلاقیت و تفکر دانش آموزان » (۵۷/۴=t ؛ ۰۰۰/۰=sig) در حد زیاد ارزیابی شده است.
-از دیدگاه والدین طرح ارزشیابی توصیفی به چه میزان در سلامت روحی و روانی دانشآموزان موثر است؟
به منظور بررسی سؤال شماره ۲-۳ پژوهش مبنی بر ارزیابی میزان تأثیر طرح ارزشیابی توصیفی در سلامت روحی و روانی دانشآموزان از دیدگاه والدین، ۸ سوال در ابزار پژوهش تدوین و تحلیل انجام شده پیرامون این سوال در قالب ارائه شاخصهای توصیفی (توزیع فراوانی و درصد مربوط به گویه ها، میانگین، انحراف استاندارد و خطای انحراف استاندارد) و نتایج تحلیلهای آمار استنباطی (آزمون تی تک نمونهای) در جداول شماره ۴-۱۶ ارائه گردیده است. لازم به ذکر است که در بررسی این سوال با توجه به دامنه نمره گذاری گویه ها (۱ تا ۵) میانگین فرضی جامعه عدد ۳ در نظر گرفته شده است.
جدول شماره۴-۱۵ : توزیع فراوانی و درصد گویه های مربوط به ارزیابی میزان تأثیر طرح ارزشیابی توصیفی در سلامت روحی و روانی دانشآموزان از دیدگاه والدین
[جمعه 1399-09-21] [ 02:07:00 ب.ظ ]
|