کاهش اضطراب و استرس دلهره دانش آموزان مؤثر است.

 

 

۱۰۲

 

 

۷۷/۳

 

 

۰۰/۱

 

 

۰۹/۰

 

 

**۷۹/۷

 

 

۱۰۱

 

 

۰۰۰/۰

 

 

 

 

۸

 

 

در رشد خلاقیت و تفکر دانش آموزان مؤثر است.

 

 

۱۰۵

 

 

۴۷/۳

 

 

۰۶/۱

 

 

۱۰/۰

 

 

**۵۷/۴

 

 

۱۰۴

 

 

۰۰۰/۰

 

 

 

 

سلامت روحی و روانی

 

 

۹۴

 

 

۸۷/۳

 

 

۷۷/۰

 

 

۰۷/۰

 

 

**۰۳/۱۱

 

 

۹۳

 

 

۰۰۰/۰

 

 

 

 

P≤۰۵/۰* P≤۰۱/۰**
بررسی نتایج ارائه شده در جدول شماره ۴-۱۴در خصوص ارزیابی میزان تأثیر طرح ارزشیابی توصیفی در سلامت روحی و روانی دانش‌آموزان، حاکی از آن است که مقدار آماره بدست آمده (۰۳/۱۱=t) در سطح معناداری ۰۱/۰≥P به لحاظ آماری معنادار بوده و از این رو فرض صفر مبنی بر عدم وجود تفاوت معنادار بین میانگین نمونه با میانگین فرضی جامعه رد شده و فرض خلاف مبنی بر وجود تفاوت معنادار بین میانگین نمونه با میانگین فرضی جامعه تایید می‌گردد (۰۰۰/۰=sig). نتایج بیانگر آن است که از دیدگاه معلمان میزان تأثیر طرح ارزشیابی توصیفی در سلامت روحی و روانی دانش‌آموزان در حد زیاد بوده است. از سوی دیگر نتایج نشان می‌دهد که از دیدگاه معلمان، میزان تأثیر طرح ارزشیابی توصیفی در سلامت روحی و روانی دانش‌آموزان در مؤلفه‌های « کاهش فشار روانی دانش آموزان جهت اخذ نمره » (۰۹/۱۴=t ؛ ۰۰۰/۰=sig)، « کاهش اضطراب دانش آموزان » (۸۲/۱۵=t ؛ ۰۰۰/۰=sig)، « بهبود وضعیت روحیه دانش آموزان » (۹۹/۷=t ؛ ۰۰۰/۰=sig)، « کاهش حس حساسیت بین دانش آموزان » (۴۴/۸=t ؛ ۰۰۰/۰=sig)، « تغییر نگرش دانش آموزان از نمره گرایی به یادگیری » (۶۰/۴=t ؛ ۰۰۰/۰=sig)، « افزایش اتکای به نفس دانش آموزان » (۴۵/۶=t ؛ ۰۰۰/۰=sig)، « کاهش اضطراب و استرس دلهره دانش آموزان » (۷۹/۷=t ؛ ۰۰۰/۰=sig) و « رشد خلاقیت و تفکر دانش آموزان » (۵۷/۴=t ؛ ۰۰۰/۰=sig) در حد زیاد ارزیابی شده است.
-از دیدگاه والدین طرح ارزشیابی توصیفی به چه میزان در سلامت روحی و روانی دانش‌آموزان موثر است؟
به منظور بررسی سؤال شماره ۲-۳ پژوهش مبنی بر ارزیابی میزان تأثیر طرح ارزشیابی توصیفی در سلامت روحی و روانی دانش‌آموزان از دیدگاه والدین، ۸ سوال در ابزار پژوهش تدوین و تحلیل انجام شده پیرامون این سوال در قالب ارائه شاخص‌های توصیفی (توزیع فراوانی و درصد مربوط به گویه ها، میانگین، انحراف استاندارد و خطای انحراف استاندارد) و نتایج تحلیل‌های آمار استنباطی (آزمون تی تک نمونه‌ای) در جداول شماره ۴-۱۶ ارائه گردیده است. لازم به ذکر است که در بررسی این سوال با توجه به دامنه نمره گذاری گویه ها (۱ تا ۵) میانگین فرضی جامعه عدد ۳ در نظر گرفته شده است.
جدول شماره۴-۱۵ : توزیع فراوانی و درصد گویه های مربوط به ارزیابی میزان تأثیر طرح ارزشیابی توصیفی در سلامت روحی و روانی دانش‌آموزان از دیدگاه والدین

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت