بررسی رابطه اخلاقکار و هوش سازمانی؛ با در نظر گرفتن متغیر میانجی رفتار شهروندی سازمانی … |
متغیر وابسته نوع دوستی
منبع: نتایج تحلیل آماری پژوهشگر
همانطور که ملاحظه میشود، سطح معناداری نشان از مطلوبیت مدل تحلیل مسیر دارد و بعد اخلاق اجتماعی پیشبینیکننده مناسبی برای بعد نوع دوستی میباشد.
با در نظرگرفتن تمامی نتایج، مدل تحلیل مسیر رفتار شهروندی سازمانی به همراه اثرات مستقیم و غیرمستقیم ابعاد بر هم بدین صورت میباشد.
۲۹۶/۰
نوع دوستی
۲۸۶/۰
۳۸۹/۰
جوانمردی و مروت
اخلاق اجتماعی
۲۵۴/۰
۳۱۱/۰
رفتار مؤدبانه کاری
۲۷۶/۰
وظیفه شناسی
نمودار ۴-۱۱) مدل تحلیل مسیر رفتار شهروندی سازمانی با در نظر گرفتن اثرات مستقیم و غیرمستقیم ابعاد
فصل پنجم
نتیجهگیری و پیشنهادها
مقدمه
همانطور که در فصل چهارم مشاهده شد، تمامی فرضیههای تحقیق به تفصیل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. در این فصل، محقّق درصدد است تا چند نتیجهگیری کلی حاصل از دستاوردهای بدست آمده از فرآیند تجزیه و تحلیل در فصل پیشین را مورد توجّه قرار دهد، تا بدین وسیله با کسب نتایج روشن به ارائه راهکارها و پیشنهادات مهم و ارزنده در حوزه رفتار سازمانی و منابع انسانی دست یازد. از اینرو، در این فصل ضمن ارائه خلاصهای از عملیات انجام شده در فصل گذشته، بـه نتایج حاصل از خصوصیات و ویژگیهای نمونه آماری و نتایج حاصل از فرضیههای تحقیق پرداخته خواهد شد. سپس در ادامه بحث، محدودیتهای پژوهش مورد توجّه قرار خواهند گرفت. در نهایت در خاتمه این فصل، ضمن بیان پیشنهادهای کاربردی، چند پیشنهاد و یا توصیه نیز به محقّقین آینده که علاقهمند بـه پژوهش در حوزه اخلاقکار، هوش سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای مختلف میباشند، ارائه میگردد. همچنین پیشنهادهایی به دانشگاه شیراز در راستای نیازها و دغدغههای جامعه امروزی بـه منظور تدوین هر چه دقیقتر برنامهها و استراتژیهای مربوط به نیروی کار ارائه میشود.
۵-۱)خلاصه تحقیق
به طور کلی هدف از این تحقیق بررسی ارتباط اخلاقکار و هوش سازمانی؛ با در نظر گرفتن متغیر میانجی رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان اداری دانشگاه شیراز میباشد. از اینرو چارچوب کلی فصلهای این تحقیق در راستای این موضوع به شکلی نظاممند و اصولی تبیین گردید. به این صورت که در فصل اول کلیات مربوط به تحقیق تشریح گردید و ضمن بیان مسأله تحقیق، اهمیّت و ضرورت انجام آن، اهداف و فرضیههای تحقیق، قلمرو تحقیق، نوع یا شیوه پژوهش، محدودیتها و در نهایت تعاریف عملیاتی واژههای تحقیق مورد بررسی و کنکاش قرار گرفت.
فصل دوم تحقیق پیشرو، به ترتیب از سه بخش چارچوب نظری که به بیان کلیات متغیرهای اخلاقکار، هوش سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی، ابعاد و … میپردازد؛ در بخش دوم، پیشینه متغیرها و ارتباط آنها در مقالات گذشته اعم از داخلی یا خارجی مورد بررسی قرار گرفته و در بخش سوم مدل مفهومی تحقیق ترسیم گشت.
در فصل سوم، روش و شیوه پژوهش مورد استفاده در تحقیق حاضر مورد توجّه و بررسی قرار میگیرد. همچنین نوع و روش تحقیق، جامعه آماری، شیوه نمونهگیری و حجم نمونه، روش و ابزار گردآوری اطلاعات، اجزای پرسشنامه، روایی و پایایی پرسشنامه، متغیرهای تحقیق و روشهای آماری به طور کامل توضیح داده شدند.
در فصل چهارم، محقّق ضمن گردآوری، استخراج، دستهبندی و نظم و ترتیب دادههای حاصل از نظرات و دیدگاههای کارکنان دانشگاه شیراز، بـه پاسخ به فرضیههای تحقیق میپردازد. فصل چهارم در چهار بخش توضیحات مربوط به تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از تحقیق را بیان میکند.
در فصل حاضر نیز نتایج و دستاوردهای حاصل از آزمونهای تحقیق مورد بحث قرار میگیرند. که در سه بخش ارائه میشود. نخست به بیان نتیجهگیری کلی در زمینه موضوع تحقیق اقدام گشته، پس از آن به محدودیتهای تحقیق اشاره شده و در نهایت پیشنهادهایی در این راستا ارائه میشود.
۵-۲) نتیجهگیری
همانطور که بیان شد دانشگاه از مراکز مهم و عمده تربیت و پرورش نیروهای توانمند برای محیطهای کاری اعم از صنایع و خدماتی است. پس از آن خود سازمانها نیز از طریق ایجاد شرایط و ویژگیهای مطلوب نقش زیادی در تداوم راه پرورش و بارورسازی نیروهای انسانی دارند چرا که محیط کار تأثیرات زیادی بر شکوفایی و رشد کارکنان دارد و میتوان ادعا نمود که بارور ساختن عوامل حرکت و توسعه اقتصادی و اجتماعی حاصل فعالیت توأم و تعامل علمی مؤسسات آموزشی و محیطهای کاری است. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، دنیای امروز دنیای سازمانهایی است که متولیان آن انسانها هستند و این انسانها هستند که با قابلیتها و توانمندیهای بالقوه خود چنانچه به خوبی از سوی سازمانها مورد توجه قرار گیرند میتوانند در رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی نقش بسزایی داشته باشند. کارکنان در یک مجموعه سازمانی نظیر شهروندان در یک جامعه هستند. جامعهای که در آن همۀ اعضا با هم ارتباط مداوم و اجتناب ناپذیر دارند.
توسعه اخلاقکار منوط به ویژگیهای فردی و شخصیتی افراد است؛ اگرچه سازمانها در بروز پیامدهای مثبت و منفی آن نقش مؤثری دارند. بر خلاف این خصوصیت، پرورش هوش سازمانی تنها از طریق توجه سازمانها به این امر ممکن است و سازمانها هستند که با توجه به ایجاد محیطی مناسب به جهت تجزیه و تحلیل سریعتر و با دقتتر دادههای محیطی خود را در اختیار تصمیمگیرندگان قرار میدهند.
با توجه به این مطالب، سازمانی که برای تقویت رفتارهای مطلوب سازمانی در کارکنان خود سرمایهگذار
[جمعه 1399-09-21] [ 02:10:00 ب.ظ ]
|