۲-۴ نتیجه‌گیری

 

 

به طور خلاصه در فصل دوم ابتدا به مرور ادبیات و مبانی نظری مرتبط با روش‌های تصمیم‌گیری چند شاخصه و شاخص‌های موثر بر تصمیم‌گیری پرداختیم و در ادامه تعدادی از پژوهش‌های و مقالات مشابه انجام گرفته مورد مطالعه قرار گرفت و اطلاعات مورد نظر گردآوری شد و در نهایت تصمیم به استفاده از مدل ترکیبی دو مرحله‌ای گرفته شد به این ترتیب که در ابتدا به اولویت‌بندی شاخص‌ها به کمک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی پرداخته و در مرحله دوم به کمک میزان اهمیت بدست آمده‌ی شاخص‌ها به اولویت‌بندی تامین‌کنندگان هر یک از اقلام مورد نظر با استفاده از تکنیک الکتره می‌پردازیم. همچنین جهت انتخاب شاخص‌های تصمیم‌گیری از شاخص‌های مورد استفاده در پژوهش‌های پیشین و دسته‌بندی آنها استفاده شده که در نهایت به کمک مصاحبه با تعدادی از صاحبنظران شرکت مورد نظر شاخص‌های این پژوهش در شکل ۳-۱ آورده شده است.

 

 

فصل سوم: روش پژوهش و گرد‌آوری داده‌ها

 

 

۳-۱- مقدمه

 

 

هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسایل و مشکلات دنیای اجتماعی، روش‌های علمی، تغییرات قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند. این روندها و حرکت‌ها سبب شده است که برای بررسی رشته‌های مختلف بشری، از روش علمی استفاده شود.]۴[
در این فصل ابتدا به معرفی روش پژوهش به کار گرفته شده در پژوهش حاضر و جزئیّات مربوط به آن، پرداخته شده و سپس جامعه، نمونه و روش نمونه‌گیری، روایی و اعتبار ابزار اندازه‌گیری و روش‌های آماری مورد استفاده در پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند. در این فرآیند با بهره‌گیری و گردآوری داده‌ها و تبدیل آنها به یافته‌ها، ابهام حاصله از مسئله پژوهش به حداقل ممکن کاهش می‌یابد.

 

دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir

 

۳-۲ روش پژوهش

 

 

بمانند سایر بحث‌ها در علوم انسانی، در مورد روش پژوهش نیز در کتاب‌های مختلف نظرات و دیدگاه‌های متفاوتی عنوان شده است]۱۰[. تعدد آراء به مانند سایر مباحث در علوم انسانی بحدی است که نمی‌توان در این زمینه نظر واحدی را ارائه کرد. البته وجود تعاریف و تعابیر مختلف و متنوع در علوم انسانی، از سویی بیانگر گستردگی و اهمیت موضوع بوده که می‌تواند از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد. و از سویی دیگر نشان‌دهنده پویایی موضوع است که می‌تواند زمینه ارائه مدل‌ها، تئوری‌ها و نظرات متفاوتی را فراهم آورد]۱[. پاراگراف بعد، صحت ادعای فوق و جایگاه پژوهش حاضر را نشان می‌دهد.
با توجه به دو رویکرد خردگرایانه و طبیعت گرایانه[۴۵] و دو دسته روش‌های پژوهش منتجه از آنها بنام‌های روش‌های کمی و کیفی[۴۶]]۵[، پژوهش حاضر در هر دو گروه قرار می‏گیرد. با توجه به ویژگی آزمایشی و یا غیرآزمایشی [۴۷]بودن پژوهش‌ها، روش پژوهش حاضر، روش غیرآزمایشی پیمایشی]۵[ محسوب می‌شود. با توجه به روش‌های چهارگانه‌ی دیدگاه تئوری‌پردازی، یعنی بسط یا بهبود تئوری‌های موجود، مقایسه‌ی دیدگاه‌های تئوریکی مختلف، بررسی پدیده‏ای خاص با استفاده از دیدگاه‌های تئوریکی مختلف و بالاخره بررسی پدیده‏ای مستند و تکراری(پژوهشی که قبلاً انجام شده است) در محیط و شرایطی جدید روش پژوهش حاضر در گروه چهارم قرار می‏گیرد. در کلی‌ترین تقسیم بندی، روش پژوهش را کتابخانه‌ای و میدانی در نظر گرفته‏اند که در پژوهش حاضر از هر دو این روش‌ها استفاده خواهد شد. در جمع‌بندی نهایی اینکه، در پژوهش‌های مدیریتی به دو روش فرضیات(سؤالات) تأیید و یا رد خواهند شد که عبارتند از: استفاده از فنون آماری، و استفاده از فنون غیرآماری مانند پژوهش در عملیات]۲[. پژوهش حاضر با توجه به این تقسیم‏بندی درگروه اول قرار می‌گیرد. در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که پژوهش حاضر، یک پژوهش از نوع پژوهش‌های توصیفی پیمایشی می‌باشد. همچنین از آنجایی که نتایج این پژوهش می‌تواند به طورعملی، مورد استفاده قرار گیرد، یک پژوهش مورد پژوهی کاربردی می‌باشد.

 

 

۳-۳-جامعه آماری

 

 

جامعه آماری به کل افراد، وقایع یا چیزهائی اشاره دارد که محقق می‌خواهد به پژوهش درباره آن‌ها بپردازد.]۸[
جامعه آماری پژوهش عبارت است از کارشناسان و مدیران شرکت مربوط به مطالعه موردی. در این راستا اقدام به مصاحبه با هشت تن از صاحب نظران خبره گشت تا شاخص‌هایی که از نظر این افراد برای شرکت مورد نظر از اهمیت بیشتری برخوردارند مشخص گردد. شایان ذکر است افراد انتخاب شده از بخش‌های گوناگون تولید، مالی، انبار، فروش و مدیران عالی سازمان بودند. طبق نظر این افراد شاخص‌ها را می‌توان در یک دسته‌بندی کلی به سه دسته تقسیم کرد که عبارتند از قیمت، کیفیت، پشتیبانی زنجیره تامین که هر یک از این شاخص‌ها شامل اجزائی هستند که در نمودار صفحه‌ی بعد قابل مشاهده است، می‌باشد و بنا به دلیل کوچک بودن جامعه آماری، نمونه آماری را کل اعضای جامعه آماری تشکیل می‌دهند.

 

 

شکل ۳-۱ شاخص‌های ارزیابی تامین‌کنندگان

 

 

۳-۴- روش جمع‌آوری اطلاعات
در این پژوهش از دو روش برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شده است:

 

 

۳-۴-۱- مطالعات کتابخانه‌ای

 

 

جهت اخذ اطلاعات در مورد موضوع و پیشینه پژوهش از روش‌های کتابخانه‌ی (اینترنت، کتب، مقالات و پایان نامه‌ها و گزارشات) استفاده شده است.

 

 

۳-۴-۲- روش میدانی

 

 

در روش میدانی نیز از ابزار پرسشنامه به منظور گردآوری داده‌ها بهره‌گیری شده است. پژوهش از پرسشنامه ماتریس مقایسه عوامل که عوامل و زیرشاخص‌های آن براساس پژوهش تعیین درجه شده است.

 

 

۳-۵- تفکیک سوالات پرسشنامه

 

 

جدول شماره ۳-۱-تفکیک سوالات پرسشنامه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت