پایان نامه تحلیل وضعیت بروندادهای علمی جمهوری اسلامی ایران در اولویتهای منتخب علم و فناوری |
دانشکدهی علوم انسانی
گروه علم اطلاعات و دانششناسی
پایاننامه
برای دریافت درجهی کارشناسی ارشد (M.A)
رشتهی علمسنجی
عنوان
تحلیل وضعیت بروندادهای علمی جمهوری اسلامی ایران در اولویتهای منتخب علم و فناوری
استاد راهنما
دکتر حمزهعلی نورمحمدی
استاد مشاور
دکتر عبدالرضا نوروزی چاکلی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
هدف اصلی این پژوهش ارزیابی کمّی و کیفی بروندادهای علمی کشور جمهوری اسلامی ایران در اولویتهای علم و فناوری منتخب از نقشه جامع علمی کشور شامل فناوریهای نانو، زیست و انرژی هستهای با استفاده از دادههای بخشهای نمایه استنادی گسترش یافته علوم و همایشهای علوم پایگاه وب آو ساینس در طی سالهای 2002 تا 2011 در مقایسه با کشورهای رقیب در چشمانداز 1404 بوده است. همچنین بررسی کمّی و کیفی میزان همکاریهای بینالمللی ایران، دانشگاهها و نویسندگان برتر ایرانی و وضعیت مجلات علمی بینالمللی که به چاپ تولیدات علمی ایرانیان پرداختهاند، از دیگر اهداف این پایاننامه میباشد. این پژوهش از نوع مطالعات علمسنجی است که با استفاده از روش تحلیل استنادی انجام میگیرد. از روش تطبیقی و همچنین نرمافزارهای SPSSو Excel برای تجزیه تحلیل اطلاعات استفاده شده است. بروندادهای علمی ایران در حوزههای اولویتدار مورد بررسی در طی ده سال مذکور رشد صعودی داشته است؛ به طوری که نرخ رشد متوسط تولیدات علمی ایران در حوزههای اولویتدار فناوری نانو 57 درصد، زیست فناوری 29 درصد و در انرژی هستهای 42 درصد میباشد. در رتبهبندی بر اساس تعداد تولیدات علمی در زمینه فناوری نانو، کشور ایران در بین 136 کشور جهان، با تعداد 2325 تولیدات علمی حدود 26/1 درصد از کل تولیدات علمی جهان در این زمینه را دارا میباشد و رتبه نوزدهم را دارد. در زیست فناوری در بین 186 کشور جهان، در رتبه 25 و با تعداد تولیدات 2162 در حدود 9/0 تولیدات کل جهان را دارا است. در انرژی هستهای هم از بین 137 کشور جهان، ایران با تعداد 933 تولیدات و حدود 79/0 درصد از کل تولیدات جهان، در رتبه 29 میباشد. بیشترین همکاری علمی بینالمللی کشور ایران در هر سه اولویت علم و فناوری منتخب با کشور آمریکا میباشد و میانگین ضریب همکاری گروهی بین نویسندگان ایرانی در حوزه زیست فناوری با 66/0 بیشتر از دو حوزه دیگر و در حوزه انرژی هستهای با 64/0 بیشتر از حوزه فناوری نانو با 59/0 میباشد. مطالعه ارتباط بین تعداد انتشارات و تعداد استنادات، تعداد انتشارات و شاخص اچ، تعداد نویسندگان و تعداد استنادات، و تعداد کشورهای همکار در تولید بروندادهای علمی و استنادات در کشورهای رقیب مورد بررسی، وجود رابطه مستقیم و معناداری را نشان میدهد. بین تعداد استنادات دریافتی در سه حوزه اولویتدار مورد بررسی هم تفاوت معناداری وجود دارد.
کلیدواژهها: ارزیابی بروندادهای علمی، ایران، اولویتهای علم و فناوری، نقشه جامع علمی کشور، همکاری علمی بینالمللی، شاخصهای ارزیابی مجلات
مقدمه
علم و فناوری زیربنای توسعه پایدار هر کشور محسوب میشود؛ از این رو ارزیابی آن در سطح بینالمللی به عنوان فرایندی رو به رشد در سالهای اخیر، مورد توجه قرار گرفته است و هماکنون در بیشتر کشورهای صنعتی به طور منظم و توسط مؤسساتی در بخش عمومی یا خصوص انجام میشود؛ زیرا بدین طریق میتوان نظام علم و فناوری هر کشور را توصیف و ساختار آن را شناسایی و نقاط ضعف و قوت آن را مشخص کرد تا بتوان با تعیین راهبردها و برنامهریزیهای دقیق و منظم و اجرای عملی آنها به توسعه پایدار دست یافت(خالقی، 1386).
سیاستها، برنامهها و فعالیتهای علوم و تکنولوژی در کشورهای مختلف مبین این حقیقت است که دستیابی به اهداف عالی توسعه علم وتکنولوژی، بدون سیاستها و برنامههای روشن و مشخص و ساختاری مناسب ممکن نبوده و اتلاف وقت، منابع و سرمایههای ملّی را به همراه خواهد داشت(مهدوی، 1378، ص.2). پژوهش در پیشینه چشمانداز در جهان نشان میدهد که این موضوع بسیار جوان و نوظهور بوده و قدمت آن حدود 30 سال است. جوامع مختلف در سطح جهانی، با استفاده از علم آیندهشناسی، آیندهنگری و آیندهپژوهی، توانستهاند چشمانداز مطلوبی برای آینده خویش تصویر کنند. در ایران برنامهریزیهای بلند مدت از اواخر دهه 1320 شروع شده و همواره در مراحل مختلف برای تدوین یک چشمانداز مناسب برای کشور تلاش شده است(رضایی میرقائد و مبینی دهکردی، 1386، ص.169-170).
امروزه با تدوین نقشه جامع علمی کشور که مجموعهای است جامع، هماهنگ، پویا و آیندهنگر، شامل مبانی، اهداف، سیاستها و راهبردها، ساختارها و الزامات تحول راهبردی علم و فناوری مبتنی بر ارزشهای اسلامی برای دستیابی به اهداف چشمانداز بیست ساله کشور(شورای عالی انقلاب فرهنگی،1390، ص. د)، برنامهریزی اصولی برای رسیدن به همه اهداف پیشبینی شده در آن و سنجش و ارزیابی وضعیت کشور در اولویتهای مختلف علم و فناوری ضروری به نظر میرسد؛ به این دلیل که در جوامع امروزی به دلیل انفجار اطلاعات و مسائل و محدودیتهای اقتصادی و… علم نه تنها محصولی فکری و فرهنگی است، بلکه بخش جدایی ناپذیر توسعه اقتصادی و اجتماعی و از جمله مهمترین مؤلفههای آن محسوب می شود(حیدری، 1388، ص 79).
اهمیت روزافزون علم و فناوری به عنوان زیربنای توسعه اجتماعی و اقتصادی، جایگاه خاصی به ارزیابی علم و فناوری داده است که دانشی کاربردی با فواید بسیاری میباشد که آن را به صورت فرایندی رو به توسعه درآورده است تا جایی که دولتها، سازمانهای بینالمللی و بنگاههای خصوصی به اجرای آن همت میگمارند و از نتایج و آثار آن بهرههای فراوان میبرند.ارزیابی علم و فناوری در جهان پیشینهای نزدیک به چهار دهه دارد. این ارزیابی اکنون در بیشتر کشورهای صنعتی به طور منظم و توسط مؤسساتی در بخش عمومی یا خصوصی انجام میشود. در سالهای اخیر برخی کشورهای در حال توسعه نیز گامهایی در مسیر انجام آن برداشتهاند(شورای عالی انقلاب فرهنگی، 1382، ص. 1).
امروزه تحقیقات علمسنجی به ارزیابی وضعیت علم، فناوری و نوآوری کشورها با اهداف کمک به سیاست علم میپردازند. از جمله ابزارهایی که متخصصان علمسنجی را برای رسیدن به اهدافشان یاری میرساند، نمایههای استنادی معتبر بینالمللی میباشند که وضعیت بروندادهای علمی هر کشور را با استفاده از شاخصهای مختلف بروندادی در سطح بینالمللی نشان میدهند. این پژوهش در نظر دارد تا با روش تحلیل استنادی و با رویکرد علمسنجی به تحلیل وضعیت کمّی و کیفی بروندادهای علمی جمهوری اسلامی ایران در اولویتهای علم و فناوری منتخب از نقشه جامع علمی کشور(فناوریهای نانو، زیست و هستهای) در مقایسه با کشورهای رقیب در چشمانداز 1404 بپردازد. این پژوهش با استفاده از دادههای مستخرج از مجموعه پایگاههای استنادی تامسون رویترز در دوره زمانی 2002 تا 2011 ، بر اساس شاخصهای ارزیابی علم و فناوری و به منظور ارائه پیشنهاداتی برای تصمیمگیران و سیاستگذاران این عرصهها، انجام شده است.
[شنبه 1399-01-09] [ 03:25:00 ق.ظ ]
|