۶- حذف کردن یا کلمات ناتمام: برای مثال، واژه های باران، انتشار ، دیدار را به شکل اران، انشار، دیدا می نویسند.

 

۷ـ جا انداختن کلمات ناشی از مشکل حافظه ی شنیداری: که کودک به علت ضعف در حافظه ی شنیداری کلماتی را در دیکته جا می‌گذارد.

 

۸- قرینه و وارونه نویسی: کودک به هنگام نوشتن املا، واژه هارا صحیح اما به شکل وارونه یا قرینه می نویسند که بیش تر در کلاس اول ها رایج است.

 

۲-الف-۲-۵ میزان شیوع اختلال املا

 

اختلال خواندن و املا یکی از شایع ترین اختلا های شناخته شده در دوران کودکی است (نوتن۱ و همکاران ۱۹۹۹) که میزان آن در آمریکا ۲۹درصد (کلوتز، فینبرک و نیلز۲،۲۰۰۴) گزارش شده است. پژوهش های انجام شده خارج از کشور نشان می‌دهد که اختلال یاد گیری املا در بین دانش آموزان شیوع بالایی دارد و ۲۷ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد(نریمانی،۱۳۷۳) ایسرو اسمیت(۱۹۹۴)نیز گزارش کرده‌اند که بر اساس نتایج اغلب مطالعات همه گیر شناسی، میزان شیوع اختلال املا و خواندن در مردان دو برابر در زنان است. میزان شیوع اختلال املا در دانش آموزان سوم و چهارم دبستانی شهر اهواز ۷ درصد ( کرمی،۱۳۸۳) دانش آموزان پایه دوم و سوم شهر تهران ۶ درصد (نریمانی،۱۳۷۳) و چهار محال بختیاری ۴۵/۴ درصد(کرجی،۱۳۷۷)گزارش شده است. پاتیل و موگاسیل۳ (۲۰۱۱) میزان شیوع اختلالات نگارش، خواندن و ریاضیات ۵/۱۲ ،۲/۱۱ و ۵/۱۰ گزارش داده‌اند.

 

    1. Nothen , Schalte , Grimm , Cichon , Vogt , Propping

 

    1. Klotz , Feiberg & Nealis

 

  1. Patil & Mogasale

 

۲-الف-۳ ادراک

 

واژه ی ادراک ۱به معنی (( دانستن )) یا (( تفسیر اطلاعات )) می‌باشد؛ ادراک فرایندی است که به واسطه ی آن آگاهی خود را نسبت به آنچه که در خارج از ما اتفاق می افتد افزایش می‌دهیم.( شفیع زاده، ۱۳۸۴ ) به عبارت دیگر (( ادارک )) به عملیات روان شناختی برای کشف معنی یک (( حس۲ )) اطلاق می شود.

 

ادراک ؛ محرکات شنوایی ، بینایی و لامسه را سازماندهی ، دارای ساختار و تعبیر و تفسیر می‌کند. کودکانی که ناتوانی ادراکی دارند معمولاً برای تعبیر و تفسیر و پیداکردن معنی محرک های محیط شان دچار مشکل می‌شوند ( سیف ، ۱۹۸۰ ) .

 

انواع مختلفی از فعالیت های ادراکی وجود دارند. اول ما به محرک ها توجه می‌کنیم، سپس به کشف محل و جهتی که محرک از آن آمده می پردازیم. بعد این محرک های خاص را از محرک های پس زمینه جدا می‌کنیم و تمییز می‌دهیم. وقتی می‌خواهیم محرک را دنبال کنیم مایلیم آن ها را طبقه بندی کرده و به تجربیات گذشته مان ارتباط دهیم. هنگامی که خلل و یا نقصی در هر کدام از این فعالیت ها وجود داشته باشد، پاسخ ناقص را به عنوان ناتوانی ادراکی در نظر می گیریم. ( کرک – چالفانت، ترجمه ی رونقی، ۱۳۷۷ ).

 

    1. perception

 

  1. sensation

 

۲-الف-۳-۱ ادراک بینایی و اهمیت آن در یادگیری

 

ادراک بینایی۱ یکی از مراحل دریافتی۲ رشد و تکامل زبان۳ است. بینایی عبارت است از : تواناییی دیدن. بینایی پاسخ چشم ها به نوری است که به درون آن تابیده می شود، ‌بنابرین‏ فرایندی است فیزیولوژیک.در حالی که دید در نتیجه توانایی کودک در تفسیر۴ و فهم۵ و معنی بخشیدن۶ اطلاعاتی است که از طریق چشم ها دریافت می‌کند. تعداد زیادی از کودکان در حالی که از بینایی خوبی برخوردارند، دارای مشکلاتی در دید هستند که بر توانایی خواندن و دیگر جنبه‌های تحصیلی آن ها اثر بازدارندگی۷ می‌گذارد.

 

مربیان معمولا با مفاهیم ادراک بینایی سر وکاردارند. این مفاهیم عبارتند از: ردیابی بینایی۸ ، تعقیب چشمی۹ ، حرکات جنبشی۱۰ ، همگرایی۱۱ ، واگرایی۱۲ ، ادراک تصویر و زمینه۱۳ و حافظه ی توالی بینایی۱۴ ، هماهنگی هر دو چشم کودک برای دریافت مؤثر و کارآمد اطلاعات، امری اساسی است.توانایی کودک در تعقیب چشمی هدف متحرک۱۵ مستقیما با تکالیف درسی او در ارتباط است. به محض این که کودک خواندن را می آموزد، باید بتواند چشم های خود را به طریقی جهشی از راست به چپ حرکت دهد.

 

    1. visual perception

 

    1. receiving

 

    1. language

 

    1. interpretation

 

    1. understanding

 

    1. define

 

    1. inhibiting

 

    1. visual tracking

 

    1. visual pursuit

 

    1. saccadic movement

 

    1. convergence

 

    1. reconvergence

 

    1. figure – ground perception

 

    1. Sequential memory

 

  1. Moving target

اگر کودکان در وقت خواندن کلمات ثابت۱ ، سر خود را حرکت دهند، موجب رشد یک خورده مهارت۲ ناسودمند می‌گردد، که خود نوعی بد آموزی است و در مراحل بعدی مزاحم به خوانی آن ها می شود. برای این که کودک بتواند در موقع نوشتن وخواندن از دید نزدیک۳ ، و سپس بلافاصله برای دیدن معلم و تخته سیاه از دید دور۴ استفاده کند، باید تمرکز چشمی۵ در او تربیت شود. کودکی که تمرکز چشمی مناسبی نداشته باشد، اغلب موقعیت تحصیلی خود را از دست داده و دچار سردرگمی خواهد شد. پرورش و تقویت ادراک تصویر و زمینه، از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا کودک را قادر می‌سازد، تصویر اصلی۶ را از زمینه۷ به درستی تشخیص دهد و در تعیین موقعیت کلمه یا تصویر در صفحه او را یاری دهد. حافظه ی توالی بینایی نیز جنبه مهم دیگری از ادراک است زیرا موجب می شود کودک آنچه را دیده است به همان ترتیب بازشناسی و یاد آوری۸ کند.

 

    1. stationary memory

 

    1. splinter skills

 

    1. close vision

 

    1. distant vision

 

    1. ocular consentration

 

    1. primary figure

 

    1. back ground

 

  1. recall

 

۲-الف-۳-۲ نظریه های ادراکی – دیداری

 

مهارت ادراکی ـ دیداری از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که ضعف مهارت های ادراکی ـ دیداری در تعریف اختلال یادگیری توسط دولت فدرال آمریکا به عنوان یکی از شرایط این گروه ذکر شده است ( انجمن روان شناسی آمریکا، ۲۰۰۰ ؛ وبر، ۲۰۱۰ و گرشام، ۲۰۰۲ ) .

 

نظریه پردازان ادراکی ـ حرکتی فرضیه های گوناگونی را در زمینه ی ناتوانی یادگیری ناشی از نقایص دیداری ـ حرکتی مطرح کرده‌اند ( به نقل از نصری و خورشیدی ۱۳۹۱ ).

 

گروهی از این نظریه پردازان مانند ویلیام کویک شانک و ماریان فراستیگ، ناتوانی یادگیری را معلول مشکلات ادراکی ناشی از اختلال در کارکرد مغز و سیستم اعصاب مرکزی می دانند و عدم توانایی کپی کردن طرح های هندسی، عدم توانایی رونویسی از تخته سیاه و عدم درک تفاوت میان حروفی را که از نظر شکل به یکدیگر شباهت دارند، به عنوان شاخص های نقص ادراکی ذکر می‌کنند، چرا که در تمامی این موارد لازم است فرد از طریق حس بینایی اطلاعات را دریافت کند، آن ها را با اطلاعات پیشین خود تلفیق کند و پاسخ حرکتی مناسبی را ارائه دهد ( بندر، ۲۰۰۱ ).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت