۳-۵-۲- پرسش نامه راهبردهای مقابله ای نوجوانان:
با ۷۹ سوال و ۵ گزینه پاسخ می باشد.این فرم ۱۸ مقیاس را شامل می شود که هر مقیاس یک راهبرد متفاوت مقابله ای رانشان می دهد. هجده راهبرد مقابله ای در سه نوع سبک کلی مقابله ای طبقه بندی می شوند که کارآمدی یا ناکارآمدی مقابله ای را نشان می دهند.
سبک اول که سبک حل مشکل یا مقابله کارآمد نامیده می شود و شامل هشت راهبرد است.
سبک دوم مراجعه به دیگران نام دارد که شامل چهار راهبرد است و با رو آوردن به دیگران ، همسالان و متخصصین یا نیروهای الهی برای حمایت متمایز می شود. سبک سوم مقابله ناکار آمد است که از هشت راهبرد تشکیل می شود. راهبردهای سبک سوم ترکیبی است از آنچه احتمالاً راهبردهای اجتنابی نابارور خوانده می شود و به طور تجربی با ناتوانی در مقابله کارآمد و سودمند مرتبط هستند. فرایدنبرگ و لوئیس[۱۴۸](۱۹۹۳) همبستگی۴۴/۰ تا ۸۴/۰ را بعد از دو هفته بازآزمایی در هجده زیر مقیاس این آزمون گزارش کردند گلای شاو[۱۴۹] و همکاران (۱۹۸۹) (به نقل از داعی پور، ۱۳۷۸) پایایی باز آزمایی این آزمون را پس از ۵ ماه نزدیک به۶۰/۰ گزارش کردند.
۳-۶- روش اجرای تحقیق
به منظور اجرای این پژوهش ، پس از نمونه گیری و انتساب تصادفی آزمودنی ها به دو گروه آزمایش و کنترل ، آزمودنی های گروه آزمایش تحت روش آموزشی خود قرار گرفتند اما برای گروه کنترل هیچ مداخله ای صورت نگرفت. جلسات درمانی ۱۰ جلسه یک ونیم ساعته به تشخیص پژوهشگر و به تناسب میزان همکاری آزمودنی ها برگزار شد.
۳-۶-۱- طرح مداخله (بسته آموزشی)
این بسته برگرفته از پکیج های شناختی – رفتاری و کتاب های راهبردهای شناختی- رفتاری الگو برداری شده است که در آن بر بعد شناختی ورفتاری توأماً تاکید شده است و متن کامل آن در پیوست آمده است ولی مطالب مهم جلسات آن به شرح زیر است :
جدول(۳-۳): رئوس مطالب بسته آموزشی شناختی –رفتاری بهبود سبک مقابله

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت