عوامل بازاریابی شامل ترویج، کالا[۲۰]، محل و قیمت[۲۱] و خدمات می باشد که مدیر با اختلاط این عوامل، سیاست بازاریابی سازمان را مشخص می نماید. آنچه ذکر شد، پنج فعالیت داخلی عمده است، این پنج فعالیت عمده را علاوه بر ترکیب بازاریابی P +S4 نیز می نامند. پدید آوردن ترکیب بازاریابی صحیح، مبنای بازاریابی موفقیت آمیز است. تغییر در ترکیب کوششی که برای تحقق این فعالیت انجام می گیرد، به معنای تأکید گذاشتن بر اهمیت هر یک از آنها در یک بازار معین است (روستا و همکاران، ۱۳۸۸).
برخی افراد معتقدند آمیخته فوق باید از دید مشتری مورد توجه قرار گیرد بر اساس این نگرش مشتری به جای محصول به دنبال راه حل است، به جای قیمت به هزینه خود برای استفاده از محصول، به عوض توزیع به دسترسی راحت و در مقابل ترفیع و تشویق به برقراری ارتباط فکر می کند (افلاکی، ۱۳۸۴: ۱۵)

 

دانلود کامل پایان نامه در سایت pifo.ir موجود است.

 

۲-۶-۱- محصول (کالا)

 

 

آنچه که واحد تولیدی یا خدماتی و یا حتی یک فرد عرضه می کند، بدون توجه به اینکه آیا عرضه یک اتومبیل است یا خدمات، تحت عنوان کالا نامگذاری می شود. محصولات و خدمات شما فرص تهای فروش و کسب سود را تعیین می کنند. بدون محصول یا خدمات چیزی برای عرضه به بازار ندارید. اما نباید محصول را به طور مجرد توسعه داد. این امر باید همراه با یک بازار معین در ذهن و در راستای اهداف کلی شما باشد.

 

 

۲-۶-۲- قیمت

 

 

پول، خدمات و یا کالایی که جهت دریافت کالای دیگر وارد می شود قیمت آن کالا را تعیین می نمایند. به اصطلاح اقتصاددانان قیمت، همیشه آزمایشی است. استراتژی قیمت گذاری نیاز به تصمیم گیری و مطالعه مستمر و دقیق بازار را دارد. قیمت گذاری یک وسیله بازاریابی انعطاف پذیر است. قیمت دائما در حال تغییر است و بر خلاف عوامل دیگر، تغییر قیمت بسیار ساده تر از هر نوع تغییر در عوامل مارکتینگ است.

 

 

۲-۶-۳- ترویج (تبلیغ)

 

 

اصل ترویج بر مبنای ارتباطات می باشد. تبلیغات، فروش شخصی، ترویج فروش و روابط عمومی از انواع ترویج به حساب می آیند. عرضه کننده کالا از کلیه وسائل ارتباطی برای اطلاع دادن، یادآوری و ترغیب استفاده می کند (دنیا دیده، ۱۳۷۷). تبلیغ باید در مکان مناسب، یعنی با استفاده از رسانه مناسب صورت بگیرد. صرف نظر از اینکه محصول شما تا چه اندازه درخشان باشد اگر مخاطبان تبلیغات را نادرست انتخاب کنند مقدار زیادی نخواهند فروخت.

 

 

۲-۶-۴- توزیع (مکان)

 

 

اطمینان از اینکه کالا به موقع و سالم به دست مصرف کننده خواهد رسید، تحت این عنوان بررسی می شود. حمل و نقل، انبارداری و نقل و انتقال داخلی کالا، انتخاب عمده فروش و یا فروش مستقیم از جمله مسائلی می باشند که باید در مورد آن تصمیم گیری شود. توزیع خوب، به معنای قرار دادن کالاها در مکان مناسب در زمان مناسب است. چنانچه بازاریابی خوب نیز در نظر گرفته شود، باید علاوه بر شرایط فوق، محصولاتی مناسب به قیمت مناسب نیز داشت.
به سه شیوه عمده می توان محصولات خود را توزیع کرد:
۱- ارائه مستقیم به مصرف کننده
۲ – از طریق واسطه هایی از قبیل بنکداران[۲۲] یا خرده فروشان[۲۳]
۳- از طریق واسطه های مختلف، از قبیل حق العمل کاران، صاحبان امتیاز، عمده فروشان[۲۴]، خرده فروشان و نمایندگی ها.

 

 

۲-۶-۵- خدمات

 

 

یکی از نکات بسیار مهم در مورد هر نوع محصول خدمات پس از فروش است. موجود بودن لوازم یدکی و قطعات، حفظ و نگهداری محصول، مجهز بودن به امکانات و تسهیلات برای تعمییرات و رسیدگی به مشکلات مشتریان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مزیت عمده ای محسوب می شود. در جامعه امروز ایران به علت توجه خریداران به خدمات، شرکت ها سعی دارند با معرفی امکانات خدماتی خود مشتریان و رضایت آنها را جلب کنند. سرنوشت یک مؤسسه کوچک غالبا به توانایی آن در ارائه خدمات خوب بستگی دارد. مشتریان غالبا خدمات همراه با کالا را یک ارزش خوب تلقی می کنند. بیشتر فروش ها قبل از ثبت سفارشها به خدماتی نیاز دارند. با توجه به اهمیت خدمات در بازاریابی جدید، خدمات، فقط به خدمات پس از فروش اطلاق نمی شود بلکه خدماتی فراگیر و شامل سه مرحله: پیش از فروش، در خلال فروش و پس از فروش مورد توجه است (روستا و همکاران، ۱۳۸۸: ۲۴۵).

 

 

 

 

 

 

 

 

قیمت
فهرست قیمت
تخفیف ها
جوایز
دوره پرداخت
شرایط اعتباری (نسیه)

 

 

 

 

 

 

 



br />

محصول
گوناگونی محصول
کیفیت
طرح

 

 
 
 

/>

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت