بررسی شیوه های پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه های دولتی و آزاد- قسمت … |
رد، اما بررسی دقیقتر نشان میدهد این مشترکات در مؤسسات مختلف بهگونههای متفاوتی تفسیر و به شیوههای مختلفی عملیاتی و اجرا میشود.
توتون [۱۰] (۱۹۹۷) در پژوهشی تحت عنوان ” مصاحبۀ پذیرش متقاضی” تأثیر مصاحبه های پذیرش دانشجو، قدرت پیش بینی موفقیت آمیز این گونه مصاحبه ها، اعتبار رتبه بندیهای حاصل از مصاحبه ها، و همبستگی آنها با آزمونهای روانسنجی را در یک دوره ۶ ساله در پایان سال چهارم تحصیل، مورد بررسی و مقایسه قرار داد. نتایج نشان داد که مصاحبه ها به خوبی برگزار شدند و تأثیر مثبتی بر روی انگیزش متقاضیان داشته اند و نمرات مصاحبه ها با نمرات حاصل از آزمونهای روانسنجی فردی همبستگی بالایی داشته است.
فصل سوم: روش پژوهش
۳-۱ مقدمه
هدف این فصل بررسی روش شناسی تحقیق در این پژوهش است. به همین جهت ابتدا روش تحقیق، جامعه آماری، نمونه گیری و روش نمونه گیری، حجم نمونه، روش و ابزار جمع آوری اطلاعات،تعیین روایی و پایایی ابزار جمع آوری اطلاعات و روش های توصیفی و استنباطی برای تحلیل داده ها پرداخته شده است .
۳ـ۲ روش شناسی تحقیق
نوع تحقیق از لحاظ هدف توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. این پژوهش به قصد کاربرد نتایج یافته هایش برای حل مشکلات خاص انجام می شود و تلاشی برای پاسخ دادن به یک معضل و مشکل عملی است که در دنیای واقعی وجود دارد بنابراین تحقیق حاضر از لحاظ هدف، تحقیق کاربردی محسوب می شود.
پژوهش حاضر، بدین دلیل که از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، توصیفی و از نوع پیمایشی است. این تحقیق توصیفی است چرا که به توصیف وضعیت متغیرها در وضع موجود می پردازد. پیمایشی از آن جهت که از طریق ابزار پرسشنامه به جمع آوری و تحلیل اطلاعات در نمونه آماری مورد نظر پرداخته شده است(همان منبع).
۳ـ۳ متغیرهای تحقیق
متغیرهای موردبررسی در این تحقیق شیوههای پذیرش دانشجوی دوره دکتری، محتوای آزمون، مصاحبه و سوابق تحصیلی میباشند.
۳ـ۴ جامعه و نمونه آماری
۳-۴-۱ جامعه آماری
جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید و دانشجویان دکتری دانشگاههای دولتی و آزاد تهران میباشد.
۳-۴-۲ نمونه آماری و روش محاسبه حجم نمونه
در مرحله نمونه گیری بدان سبب آمار ضرورت پیدا میکند که امکان مطالعه تمام افراد در خصوص پدیده مورد مطالعه وجود ندارد. بنابراین محقق ناچار است قلمرو مطالعه خود را درباره افراد جامعه محدود کند و به جای تمام افراد جامعه، عده ای را که معرف کل جامعه باشند، انتخاب کند.
۳-۴-۳ روش نمونه گیری
نمونه، گروه کوچکتری از جامعه است که برای مشاهده و تجزیه و تحلیل انتخاب شده است. با مشاهده مشخصات نمونه ای که از یک جامعه انتخاب شده است، می توان از مشخصات کل جامعه استنتاج معینی به عمل آورد.
در تحقیق حاضر از روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس استفاده شده است.
۳-۵روشهای جمعآوری اطلاعات
با توجه به اینکه محقق در جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده نکرده است ، پرسشنامه مربوطه ، توسط محقق طراحی و به تایید اساتید راهنما و مشاور رسیده است.
پرسشنامه های مذکور شامل دو بخش عمده اند :
نامه همراه : در این قسمت هدف از گردآوری دادهها به وسیله پرسشنامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده در عرضه دادههای مورد نیاز، بیان شده است. برای این منظور بر با ارزش بودن دادههای حاصل از پرسشنامه تأکید شده تا پاسخ دهنده به طورمناسب پاسخ سوالها راعرضه کند.
سوالهای (گویهها) پرسشنامه : این بخش از پرسشنامه شامل ۲ قسمت است؛
سوالات عمومی :
در سوالات عمومی سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی[۱۱] در رابطه با پاسخ دهندگان جمعآوری شود
سوالات تخصصی:
[جمعه 1399-09-21] [ 06:44:00 ب.ظ ]
|