اثر بخشی آموزش موئلفه های فراشناخت بر اضطراب امتحان ریاضی دانش آموزان- قسمت … |
۳-۵-ملاک های ورود
-تمایل به همکاری دانش آموزان در طی فرایند آموزش
-داشتنن نمره اضطراب بالا
-دانش آموزان که در سال تحصیلی ۹۴/۹۳به صورت حضوری و مشغول به تحصیل باشند
– دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان
۳-۵-۱-ملاک های خروج
دانش آموز ان اخراجی و ترک تحصیل کرده نباشد
دانش آموزان دوره بزرک سال و آموزش از راه دور نباشد
دانش آموز در این مدت هیچ دارو درمانی یا روان درمانی دریافت نکرده باشد
دانش آموش آموزان پایه دیگر و دختر
۳-۶- ابزار پژوهش
ابزار گرد آوری اطلاعات مشتمل بر دو پرسشنامه به شرح زیر میباشد:
۳-۶-۱ پرسش نامه فراشناخت واره ها(MCQ-30 , MCQ-65 )
پرسشنامه نامه فراشناخت واره ها(MCQ) برای سنجش چند پارامتر فراشناختی صفت گونه طراحی شده است . برخی از این پارامتر ها درمدل فراشناختی اختلال روانشناختی، نقش محوری دارند پژوهش های که با استفاده از پرسشنامه فراشناخت واره ها انجام شده ،شواهد تجربی بسیاری در حمایت از نظریه ی فراشناختی فراهم ساخته است. نسخه اولیه ی پرسشنامه ی فراشناخت واره ها (کارترایت- هاتون و ولز،۱۹۹۷) ۶۵ سوال داشت و جدیدا نسخه ی ۳۰ سوالی آن نیز طراحی شده است (ولز و کارترایت- هاتون،۲۰۰۴) برای دستیابی به نسخه ی ۶۵ سوالی می توانید به کتاب ولز(۲۰۰۰) مراجعه کنید پرسشنامه ی فراشناختی پنج خورده مقیاس دارد در این قسمت به معرفی این خورده مقیاس می پردازیم:
۱-باور های مثبت در باره نگرانی(برای مثال نگرانی به من کمک می کند تا با مشکلات کنار بیایم)
۲-باور های منفی درباره ی کنترل ناپذیری و خطر آفرینی نگرانی (برای مثال ،وقتی نگران اندیشی من شروع می شود،نمی توانم جلو آن را بگیرم
۳-اعتماد شناختی۲ پایین( برای مثال،حافظه من ضعیف است)
۴-نیاز به کنترل افکار(برای مثال چون نمی توانم افکارم را کنترل کنم،پس نشانه ضعف من است)
۵-خود آگاهی شناختی۱ (برای مثال ،من توجه خود را کاملا به عملکرد ذهنم معطوف می کنم)
در این قسمت به ویژگی های روانسنجی پرسشنامه فراشناختی ۶۵ سوالی می پردازیم.همسانی درونی (آلفای کرونباخ)برای زیر مقیاس ها بین۷۲/۰ تا ۸۹/۰ است. برای سنجش پایایی این پرسشنامه از ضریب همبستگی آزمون باز آزمون به فاصله ۵ هفته استفده شد.دامنه ضریب برای هر کدام از خرده مقیاس ها بین ۷۶/۰ تا ۸۹/۰ بود. خرده مقیاس ها رابطه ی مثبت و معنا داری با اضطراب صفت،نگرانی مرضی ، علایم افسردگی و علایم وسواسی-اجباری دارند(کاتریت هاتون و ولز و پایا جورجیو،۱۹۹۸؛مایر و ولز،۲۰۰۵؛گویلام،ولز و کارترایت هاتون،۲۰۰۴) زیر مقیاس های کنترل ناپذیری و خطر بیشترین رابطه را با مقیاس های نگرانی و اضطراب صفت دارند.این دو مقیاس بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و اختلال وسواسی- اجباری را از بیماران مبتلا به اختلال هراس یا اضطراب اجتماعی متمایز می کند (کاترایت-هاتون و ولز،۱۹۹۷). همچنین به نظر می رسد تمرات زیر مقیاس نیاز به کنترل در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر در مقایسه با گروه های مبتلا به هراس یا اضطراب اجتماعی به صورت معنی داری بالاست(ولز و کارترایت،۲۰۰۱)
به طور خلاصه پرسشنامه باور های فراشناختی ۶۵ سولی از پایایی ،اعتبار همگرا،اعتبار سازه و اعتبار افتراقی خوبی برخوردار است.شواهدی وجود دارد که این ابزار نسبت به تغییرات ناشی از فراشناخت درمانی حساس است(ولز و کاترایت-هاتون،۲۰۰۴).
از محدویت های پرسشنامه فراشناختی ۶۵ سوالی می توان به طولانی بودن و وقت گیر بودن آن اشاره کرد.به همین دلیل فرم کوتاه شده آن ،یعنی پزسشنامه فراشناختی۳۰ سولی تدوین شد(واز و کاترایت-هاتون۲۰۰۴)
نتایج تحلیل عاملی تاییدی پرسشنامه ی فراشناختی۳۰سوالی نشان داده است که ساختار عاملی پرسشنامه ی ۶۵سوالی در این ابزار حفظ شده است. دامنه آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس ها بین ۷۲/۰ تا۹۳/۰ قرار دارد.ضریب همبستگی آزمون -باز آزمون این پرسشنامه که به فاصله ی ۲۲ت ۱۱۸ روز انجام شد، بدین شرح است:نمرات کل برابر با ۷۵/۰،باور های مثبت برابر با ۷۹/۰،باور های منفی در باره ی کنترل ناپذیری و خطر آفرینی و خطر آفرینی نگرانی برابر با ۵۹/۰، اعتماد شناختی برابر با۶۹/۰ ، نیاز به کنترل افکار برابر با ۷۴/۰ و خود آگاهی شناختی برابر با ۸۷/۰ ( ولز و کارترایت – هاتون،۲۰۰۴) از لحاظ اعتبار سازه ،رابطه مثبت و معنی داری بین این پرسش نامه با خرده مقیاس ها و شاخصه های مرتبط از لحاظ اعتبار نظری نشان داده شده است و ساختار عاملی آن مورد تایید می باشد(اسپادا،محی الدین و ولز،۲۰۰۸) نتایج فرم کوتاه آن با یافته های مرتبط با فرم بلند آن،یعنی پرسشنامه ی فراشناختی ۶۵ سوالی ، همخوان می باشد. خرده مقیاس های پرسشنامه فراشناختی۳۰سوالی همانند فرم ۶۵ سوالی آن ،نسبت به فراشناخت درمانی حساسند(ولز و همکاران۲۰۰۸)
۳-۶-۲- پرسشنامه اضطراب ریاضی( TAI ):
این پرسشنامه مشتمل بر ۲۵ ماده است که آزمودنی براساس یک مقیاس چهارگزینه ای ( هرگز=۰، به ندرت=۱، گاهی اوقات=۲، اغلب اوقات=۳ ) بدان پاسخ می گوید. حداقل نمره در این آزمون صفر و حداکثر ۷۵ است. هرچه فرد نمره بالاتر کسب کند نشان دهنده اضطراب بیشتری است.
پرسش نامه اضطراب امتحان TAI (ابوالقاسمی و همکاران۱۳۷۵ ص ۷۱-۶۴)مشتمل بر ۲۵ ماده است که آزمودنی بر اساس یک مقیاس چهار گزینه ای(هرگز=۰ ،به ندرت=۱ ،گاهی اوقات=۲ و اغلب اوقات=۳) به آن پاسخ میگوید. حداقل نمره در این آزمون صفر و حداکثر ۷۵ است. هر چه فرد نمره بالاتری کسب کند ،نشان دهنده اضطراب بیشتری است.(توضیح: در این آزمون به دانش آموزان گفته شد منظور از امتحان فرضی امتحان ریاضی است و در پرسش نامه ها کلمه ریاضی به امتحان اضافه شد).پژوهشگران ضمن توضیح کامل مراحل ساخت و اعتباریابی این مقیاس ،میزان همسانی درونی، روایی باز آزمایی و اعتبار این مقیاس را به صورت زیر بیان میکنند:
همسانی درونی:برای سنجش همسانی درونی TAIاز ضریب آلفای کرونباخ(کرونباخ،۱۹۷۰،SPSS/PC، ۱۹۹۲)استفاده شد. بر اساس نتایج حاصله ضرایب آلفا برای کل نمونه،آزمودنی های دختر و آزمودنی های پسر به ترتیب (۹۴/۰ ،۹۵/۰ ، ۹۲/۰)میباشد.
روایی باز آزمایی: برای سنجش روایی مقیاس TAI،این آزمون مجددا پس از چهار هفته تا شش هفته به ۹۱ آزمودنی در پسر و ۹۰ آزمودنی دختر که در مراحل اول شرکت داشتند، داده شد. میانگین و انحراف معیار نمره کل آزمودنی ها،آزمودنی های دختر و آزمودنی های پسردر مقیاس TAIدر مرحله باز آزمایی به ترتیب: Y=34/2 (26/17=SD) و ۲۸/۳۲=X(8/15=SD) و۲/۳۶=X(S44/19=SD) می باشد. ضرایب همبستگی بین نمره های آزمودنی ها در دو نوبت یعنی آزمون و آزمون مجدد برای کل آزمودنی ها ،آزمودنی های دختر و آزمودنی های پسر به ترتیب(۷۷/۰=r)، (۸۸/۰=r) و (۶۷/۰=r) می باشد که رضایت بخش است .
اعتبار: برای ارزیابی اعتبار TAI،این مقیاس به طور همزمان با پرسش نامه اضطراب (نجاریان، عطاری و مکوندی،۱۳۷۵) و مقیاس غزت نفس(کوپر اسمیت،۱۹۶۷)به دانش آموزان نمونه پژوهش جهت اعتبار یابی داده شد.
مقیاس ۲۰ ماده ای پرسشنامه اضطراب به وسیله روش تحلیل عوامل شناخته شده است و از مشخصات روان سنجی قابل قبول و رضایت بخشی برخوردار است. ضرایب همبستگی بین نمره های کل آزمودنی ها در مقیاس اضطراب عمومی یا TAIبرای کل نمونه،آزمودنی های دختر و آزمودنی های پسر به ترتیب۶۷/۰=r و ۷۲/۰=r
(۰۰۱/۰=P)است. همچنین به منظور سنجش اعتبار TAI از مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت استفاده شد که ۵۸ ماده دارد و از اعتبار و روایی رضایت بخشی برخوردار است(نیسی،۱۳۵۸)ضرایب همبستگی نمره های کل آزمودنی ها، آزمودنی های دختر و آزمودنی های پسر در مقیاسی عزت نفس با TAIبه ترتیب ۵۷/-۰=r
۶۸/-۰=r و ۴۳/-۰=r (001/0=P) می باشد.
پژوهشگران همچنین هنجار های نمره های آزمودنی های نمونه (۵۸۱=N) را به صورت رتبه های درصدی محاسبه کرده و با مقایسه نمره های آزمودنی های دختر در مقیاسTAI به وسیله یک آزمون T نتیجه گیری کرده اند که در نتیجه نمره های آزمودنی های دختر در مقیاس TAI به طور معنا داری بیشتر از نمره های آزمودنی های پسر بوده است(p 0/001 ، ۵۲۴=d.f، ۳۱/۳=T) در پایان پژوهشگران نتیجه گیری می کنند که مقیاس TAI واجد شرایط لازم برای کاربرد در پژوهشهای روانشناختی و تشخیص اضطراب امتحان در کودکان و نوجوانان در مدارس است.(بیاباگرد،۱۳۸۷)
۳-۷- روش اجرای پژوهش
برای آموزش موئلفه های فراشناخت به دانش آموزان به صورت گروهی از پروتوکل درمانی ۱۰ جلسه ای فراشناخت درمانی آدرین ولز بر روی اضطراب استفاده شد مدت هر جلسه ۹۰ دقیقه بود که در کارگاه صمعی بصری هنرستان اجرا گردید.
۳-۷-۱-پروتکل آموزشی
جلسه اول
[جمعه 1399-09-21] [ 03:53:00 ب.ظ ]
|