پایان نامه بررسی رابطه بین سبک رهبری مدیران ، نوع شخصیت و میزان تنیدگی کارکنان صف بانک پارسیان |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران شمال
دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی گروه مدیریت
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)
گرایش:مدیریت نیروی انسانی
عنوان:
بررسی رابطه بین سبک رهبری مدیران ، نوع شخصیت و میزان تنیدگی کارکنان صف بانک پارسیان شعب شمال و غرب شهر تهران
استاد راهنما:
جناب آقای دکتر غلامعلی رمزگویان
استاد مشاور:
جناب آقای دکتر علیرضا فیض بخش
آذر 1392
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
1-12- روش و ابزار تجزیه تحلیل داده ها. 15
1-14- تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی. 16
2-2-1- نظریه های رفتاری رهبر. 21
2-2-1-1- سبکهای مثبت و منفی. 21
2-2-1-5- سبکهای شبکه مدیریت. 29
2-2-2-1- مدل اقتضایی رهبری. 37
2-2-2-2- مدل پیوستگی رفتار رهبری. 39
2-3-2-1-سندروم سازگاری عمومی. 55
2-3-2-2-عوامل سازمانی موثر در ایجاد فشار روانی. 57
2-3-2-3-علل ایجاد کننده فشار روانی مرتبط با شغل ازدیدگاه پژوهشگران 58
2-3-2-4-مدل های فشار روانی. 60
2-3-2-4- استر سورهای سوری روانی اجتماعی در محیط کار. 63
2-3-3- عوامل به وجود آورنده ی تنیدگی شغلی. 63
2-5- سبکهای رهبری لیکرت و تنیدگی. 82
2-5-1- سبک رهبری استبدادی ـ استثماری و تنیدگی. 83
4-5-2- سبک رهبری مشارکتی و تنیدگی. 85
2-6-1- تعریف ترور شخصیت در سازمان. 89
2-6-2- مشخصات مدیرانی که به ترور شخصیت می پردازند. 89
2-6-3- بعضی از رویه های ترور شخصیت در سازمان. 90
2-7- جمع بندی و ارئه مدل مفهومی. 92
2-8-1-بررسی رابطه بین سبک رهبری و میزان استرس دبیران دبیرستانهای شهرستان زنجان 94
2-8-6-پژوهشی پیرامون فشارهای عصبی مدیران بخش صنعت کشور. 97
3-2-2- پژوهش های بنیادی یا پایه ای. 101
3-3- تفاوت پژوهش کاربردی و بنیادی. 101
3-3- انواع رویکردهای پژوهشی. 102
3-4- اهمیت آشنایی مدیران با پژوهش. 102
3-8- روش و ابزار جمع آماری داده ها. 107
3-9-روش و فرآیند اجرای تحقیق. 107
3-10-ابزار جمع آماری داده ها. 108
3-10-1- پرسشنامه سبک رهبری مدیر. 108
3-10-4- پرسشنامه اطلاعات شخصی. 111
3-11-روایی و پایایی پرسشنامه ها. 112
4-2-1 تحصیلات جامعه مورد مطالعه. 116
4-2-2 میزان تجربه جامعه مورد مطالعه. 118
4-2-2-1 میزان تجربه کارکنان. 118
4-2-2-2 میزان تجربه مدیران. 119
4-2-3 آموزش درجامعه آماری موردمطالعه. 120
4-2-4 میزان تنیدگی در جامعه مورد مطالعه. 124
4-3- تحلیل استنباطی داده ها و آزمون فرضیه ها. 140
4-3-1-بررسی نرمال بودن داده ها با استفاده از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف 140
4-3-2 تحلیل همبستگی بین متغیر ها در گونه A.. 141
4-3-3 تحلیل همبستگی بین متغیر ها در گونه B.. 157
4-3-4 تحلیل واریانس یک عامله. 170
4-3-4-1- تحلیل واریانس یک عامله در گونه A.. 170
4-3-4-2- تحلیل واریانس یک عامله در گونه B.. 173
5-2- نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها. 179
5-4-مقایسه نتایج با پیشینه تحقیق. 187
5-5-1 پیشنهادهای سطوح سازمانی. 189
5-5-2 پیشنهادهای سطوح فردی. 191
فهرست جداول
جدول-2-1-6- ویژگی های سبک های لیکرت 36
جدول 2-2-1 تغییرات تنیدگی زای زندگی و شغلی به ترتیب اهمیت 68
جدول 2-2-2- بیماری های ناشی از تنیدگی در دستگاه های مختلف بدن 72
جدول 2-2-3 اثرات فیزیولوژیک تنیدگی در طول زمان 73
جدول 2-2-4 : اثرات روانی تنیدگی 74
جدول 2-3-1 : ویژگی های شخصیتهای گونه A و B 82
جدول 3-1-1- مقیاس تعیین سبک رهبری 109
جدول3-2-1: مقیاس تعیین میزان تنیدگی 110
جدول3-3-1: مقیاس تعیین گونه شخصیتی 111
جدول 4-2-1-1 توزیع تحصیلات کارکنان نمونه آماری به تفکیک شخصیت 116
جدول 4-2-1-2 توزیع تحصیلات مدیران نمونه آماری به تفکیک شخصیت 117
جدول4-2-2-1 توزیع تجربه کارکنان نمونه آماری به تفکیک شخصیت 119
جدول 4-2-2-2 توزیع تجربه مدیران نمونه آماری به تفکیک شخصیت 120
جدول 4-2-3-1 توزیع آموزش ضمن خدمت کارکنان نمونه آماری به تفکیک شخصیت 121
جدول 4-2-3-2 توزیع آموزش ضمن خدمت مدیران نمونه آماری به تفکیک شخصیت 123
جدول 2-4-1-1-احساس تنیدگی در زندگی عادی کارکنان 125
جدول -2-4-1-2-احساس تنیدگی در کار کارکنان 126
جدول -2-4-2-1-احساس تنیدگی درزندگی عادی مدیران 128
جدول 4-2-4-2-2-احساس تنیدگی در کار مدیران 130
جدول4-2-4-2-3 نشانه های تنیدگی در گونه A براساس شدت نشانه ها 132
جدول4-2-4-2-4 نشانه های تنیدگی در گونه B براساس شدت نشانه ها 134
جدول 4-2-5 مقایسه میانگین تنیدگی (در زندگی عادی ،در کار و کل) کارکنان با توجه به سبک رهبری 136
جدول 4-3 :تعریف متغیرهای اساسی 140
جدول 4-3-1- جدول آزمون K-S 141
جدول 4-3-2-1-ضریب همبستگی بین سبک رهبری استبدادی – استثماری وتنیدگی در گونه A (روش پیرسون) 142
جدول 4-3-2-2- شاخص کفایت مدل رابطه سبک رهبری استبدادی – استثماری و تنیدگی کارکنان در گونهA 143
جدول 4-3-2-3- جدول آزمون F معنی دار بودن رگرسیون رابطه سبک رهبری و تنیدگی کارکنان در گونه A 143
جدول 4-3-2-4- نتیجه آزمون t ارتباط سبک رهبری و تنیدگی کارکنان در گونه A 144
جدول 4-3-2-6- شاخص کفایت مدل رابطه سبک رهبری استبدادی –خیرخواهانه و تنیدگی کارکنان در گونه A 146
جدول 4-3-2-7- جدول آزمون F معنی دار بودن رگرسیون رابطه سبک رهبری و تنیدگی کارکنان در گونه A 146
جدول 4-3-2-9-ضریب همبستگی بین سبک رهبری مشاوره ای و تنیدگی در گونه A (روش پیرسون) 148
جدول 4-3-2-10- شاخص کفایت مدل رابطه سبک رهبری مشاوره ای و تنیدگی کارکنان در گونه A 149
جدول 4-3-2-11-آزمون F معنی دار بودن رگرسیون رابطه سبک رهبری مشاوره ای و تنیدگی کارکنان در گونه A 149
جدول 4-3-2-12-نتیجه آزمون t ارتباط سبک رهبری و تنیدگی کارکنان در گونه A 150
جدول 4-3-2-13-ضریب همبستگی بین سبک رهبری مشارکتی و تنیدگی در گونه A (روش پیرسون) 151
جدول 4-3-2-14-شاخص کفایت مدل رابطه سبک رهبری مشارکتی و تنیدگی کارکنان در گونه A 152
جدول 4-3-2-15-آزمون F معنی دار بودن رگرسیون رابطه سبک رهبری مشارکتی و تنیدگی کارکنان در گونه A 152
جدول 4-3-2-16-نتیجه آزمون t ارتباط سبک رهبری مشارکتی و تنیدگی کارکنان در گونه A 153
جدول 4-3-2-17-ضریب همبستگی بین سبک رهبری و تنیدگی در گونه A (روش پیرسون) 154
جدول 4-3-2-18-شاخص کفایت مدل رابطه سبک رهبری و تنیدگی کارکنان در گونه A 155
جدول 4-3-2-19-آزمون F معنی دار بودن رگرسیون رابطه سبک رهبری و تنیدگی کارکنان در گونه A 155
جدول 4-3-2-20-نتیجه آزمون t ارتباط سبک رهبری و تنیدگی کارکنان در گونه A 156
جدول 4-3-3-1-ضریب همبستگی بین سبک رهبری و تنیدگی در گونه B (روش پیرسون) 158
جدول 4-3-3-2-شاخص کفایت مدل رابطه سبک رهبری استبدادی –خیرخواهانه و تنیدگی کارکنان در گونه B 159
جدول 4-3-3-4-نتیجه آزمون tارتباط سبک رهبری استبدادی –خیرخواهانه و تنیدگی کارکنان در گونه B 160
جدول 4-3-3-5-ضریب همبستگی بین سبک رهبری مشاوره ای و تنیدگی در گونه B (روش پیرسون) 161
جدول 4-3-3-6-شاخص کفایت مدل رابطه سبک رهبری مشاوره ای و تنیدگی کارکنان در گونه B 162
جدول 4-3-3-7-آزمون F معنی دار بودن رگرسیون رابطه سبک رهبری مشاوره ای و تنیدگی کارکنان در گونه B 162
جدول 4-3-3-8-نتیجه آزمون t ارتباط سبک رهبری و تنیدگی کارکنان در گونه B 163
جدول 4-3-3-9-ضریب همبستگی بین سبک رهبری مشارکتی و تنیدگی در گونهA (روش پیرسون) 164
جدول 4-3-3-10-شاخص کفایت مدل رابطه سبک رهبری مشارکتی و تنیدگی کارکنان در گونه A 165
جدول 4-3-3-11-آزمون F معنی دار بودن رگرسیون رابطه سبک رهبری مشارکتی و تنیدگی کارکنان در گونه A 165
جدول 4-3-3-12-نتیجه آزمون t ارتباط سبک رهبری مشارکتی و تنیدگی کارکنان در گونه A 166
جدول 4-3-3-13-ضریب همبستگی بین سبک رهبری و تنیدگی در گونه B (روش پیرسون) 167
جدول 4-3-3-14-شاخص کفایت مدل رابطه سبک رهبری و تنیدگی کارکنان درگونهB 168
جدول 4-3-3-15-آزمون F معنی دار بودن رگرسیون رابطه سبک رهبری و تنیدگی کارکنان در گونه B 168
جدول 4-3-3-16-نتیجه آزمون t ارتباط سبک رهبری و تنیدگی کارکنان در گونه B 169
جدول4-2-4-1- 1 جدول آنالیز واریانس تنیدگی عادی کارکنان در گونه A 171
جدول4-2-4-1- 2 جدول آنالیز واریانس تنیدگی کاری کارکنان در گونه A 172
جدول4-2-4-1- 3 جدول آنالیز واریانس تنیدگی کارکنان در گونه A 173
جدول 4-2-4-2-2 جدول آنالیز واریانس تنیدگی کاری کارکنان در گونه B 175
جدول 4-2-4-2-3 جدول آنالیز واریانس تنیدگی کارکنان در گونه B 176
جدول 4-3-5-1 آزمون فریدمن در گونه شخصیتی A 176
جدول 4-3-5-2 آزمون فریدمن در گونه شخصیتی B 177
جدول5-4 مقایسه با پیشینه تحقیق 187
فهرست نمودار
نمودار 2-1-1 ترکیبات گوناگون ساخت دهی و مراعات 28
نمودار 2-1-4 چگونگی تغییر در سبک های رهبری در رابطه با موقعیت 39
نمودار 2-1-5 مدل پیوستگی رفتار رهبری 40
نمودار 2-1-6 نظریه چرخه زندگی 42
نمودار 2-1-7 اجزای متشکله نظریه مسیر-هدف در رهبری 46
نمودار 2-1-8 مدل تجویزی رهبری 47
نمودار 2-2-1- تاثیر محرک در بوجود آوردن تنیدگی 48
نمودار 2-2-2- تنیدگی به عنوان یک پاسخ ارگانیسمی 49
نمودار 2-2-3- مدل تعاریفی که هم برمحرک وهم به پاسخ تاکید دارند 50
نمودار 2-2-4 توالی وقایع در نشانگان سازگاری کلی 53
نمودار 2-3-2-1-سندروم سازگاری عمومی 56
نمودار 2-3-2-4-1-مدل مبتنی بر محرک 61
نمودار 2-3-2-4-2- مدل مبتنی بر پاسخ 62
نمودار 2-2-5 عوامل تنیدگی زای تنیدگی 65
نمودار 2-2-5 الگوی تنیدگی شغلی 67
نمودار 2-3-4- رابطه تنیدگی با عملکرد 77
نمودار 2-7- مدل مفهومی تحقیق 93
نمودار 4-2-1-1 فراوانی تحصیلی کارکنان 117
نمودار 4-2-1-2 فراوانی تحصیلی مدیران 118
نمودار 4-2-2-1 فراوانی تجربه کارکنان 119
نمودار 4-2-2-2 فراوانی تجربه مدیران 120
نمودار4-2-3-1 فراوانی آموزش کارکنان 122
نمودار 4-2-3-2 فراوانی آموزش مدیران 123
نمودار 2-4-1-1- فراوانی استرس عادی هر دو گروه 125
نمودار -2-4-1-2- تنیدگی کاری کارکنان 127
نمودار -2-4-2-1- تنیدگی عادی مدیران 129
نمودار 4-2-4-2-2- تنیدگی کاری مدیران 130
نمودار 4-2-4-2-3 نشانه های تنیدگی در گونه A براساس شدت نشانه ها 133
نمودار 4-2-4-2-4 نشانه های تنیدگی درگونه B براساس شدت نشانه ها 135
نمودار 1-4-2-5 مقایسه ای میانگین استرس عادی کارکنان باتوجه به سبک رهبری 137
نمودار 2-4-2-5 مقایسه ای میانگین استرس کار کارکنان با توجه به سبک رهبری 138
نمودار 3-4-2-5 مقایسه ای میانگین کل استرس کارکنان با توجه به سبک رهبری 139
نمودار 4-2-3-1-هیستوگرام کلی گونه A 157
نمودار 4-3-3-1هیستوگرام کلی گونه B 170
چکیده:
براساس مطالعات انجام شده درصد بالایی از کارکنان سازمان ها از وجود نشانه های تنیدگی شکایت می کنند و اغلب تنیدگی خود را به سبک رهبری نسبت می دهند ، حال این سئوال مطرح است که آیا بین سبک رهبری مدیران ، نوع شخصیت و میزان تنیدگی کارکنان سازمان رابطه ای وجود دارد؟ لازم به توضیح است با توجه با تاثیر شخصیت در تنیدگی این عامل به عنوان یک متغییر تعدیل کننده در تجزیه تحلیل ها مورد توجه قرار گرفت.
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سبک رهبری مدیر ، نوع شخصیت و میزان تنیدگی کارکنان صف بانک پارسیان شعب شمال و غرب شهر تهران می باشد . تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری اطلاعات توصیفی – پیمایشی و از حیث اجرا میدانی می باشد جامعه آماری مورد مطالعه مدیران و کارکنان صف بانک پارسیان شعب شمال و غرب شهر تهران به تعداد 150 نفر بودند که از این تعداد طبق فرمول کوکران نمونه ای به تعداد 108 نفر به صورت تصادفی انتخاب گردید . برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده که پس از تایید روایی و پایایی آن (ضریب آلفای کرونباخ) برای پرسشنامه تعیین سبک رهبری 96.5% درصد ، برای پرسشنامه تعیین میزان تنیدگی 88% درصد و برای پرسشنامه تعیین نوع شخصیت 92% درصد بین نمونه توزیع گردید.
برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از دو روش آمار توصیفی (فراوانی ، درصد) وآمار استنباطی (آزمون تست ناپارامتریک ،آزمون همبستگی پیرسون ، تحلیل رگرسیون ، جدول تحلیل واریانس و آزمون فریدمن ) استفاده شده است.
یافته های تحقیق تایید می کنند:
بین سبک رهبری مدیر، نوع شخصیت و میزان تنیدگی در کارکنان صف بانک پارسیان ارتباط معناداری وجود دارد.
درضمن نتایج نشان می دهد که میزان تنیدگی کارکنان در هر دو گونه شخصیتی A و B هرچه از سبک رهبری استبدادی – استثماری به سبک مشارکتی نزدیکتر می شویم ، کمتر است. همچنین 96 درصد جامعه مورد بررسی محیط کار را تنیدگی زا معرفی نموده اند.
نتایج نشان می دهدکه میزان تنیدگی کارکنان در گونه A با میانگین 1.5652 از میزان تنیدگی در شخصیت B با میانگین 1.2448 بیشتر است همچنین در رابطه با مدیران میزان تنیدگی در شخصیت A 1.3727 از میزان تنیدگی در گونه B با میانگین 1.18 بیشتر است.
در پایان پیشنهاد هایی در دو سطح سازمانی و فردی برای تامین بهداشت روانی کارکنان در سازمان به منظور حفظ و نگهداری منابع انسانی و افزایش کارایی آنان مطرح شده است.
کلید واژه ها: سبک رهبری استبدادی – استثماری ، سبک رهبری استبدادی – خیرخواهانه ، سبک رهبری مشاوره ای ، سبک رهبری مشارکتی ، تنیدگی ، شخصیت A ، شخصیت
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
[شنبه 1399-01-09] [ 03:10:00 ب.ظ ]
|