متن کامل – بررسی و ارزیابی بانک توسعه صادرات ایران در چارچوب سازمان یادگیرنده ( … |
ورتی که دچار فقر یادگیری باشند با وجود اینکه به حیات خود ادامه خواهند داد هرگز تمامی قابلیت های خود را به منصه ظهور نخواهند رساند.
در دنیای رقابتی امروز بالاترین ارزش دارایی یک سازمان افراد هستند. با یک نگاه درمی یابیم که خود افرد دارایی نیستند بلکه در پس هر فرد دانش و آگاهی وی می باشد که او را در یک سازمان ارزشمند و به یک سازمان ارزش افزوده می دهد.
امروزه صنعت بانکداری در بسیار از کشورها نقش فعال و مؤثری را در ساختار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشورها بازی کرده و دراین میان با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور ایران و وجود عواملی مانند ایجاد و گسترش بانک های خصوصی و کاهش نرخ سود بانکی ساختار دولتی اکثر بانک های تجاری کشور، دولتی بودن بانک مرکزی نظام بانکی کشور با شرایط پویا و پیچیده ای روبرو شده است. لازمه مؤفقیت در چنین محیط هایی ایجاد و توسعه قابلیت های سازمان یادگیرنده در نظام بانکی کشور و دستیابی به چشم انداز بانک یادگیرنده است. در دهه اخیر سازمان های از جمله بانک ها در سراسر جهان با دنیای پیچیده و پویا مواجه می باشند.
داشتن مزیت رقابتی، که با دانش و شناخت محیط داخل و خارج و تطبیق سازمان با تغییرات و تحولات محیطی سازمان ایجاد می گردد تحت سازمان یادگیرنده مورد بحث قرار می گیرد.
مارکوارت معتقد است سازمان باید طریقه برقراری تعادل بین نیازهای توسعه فردی و سازمانی به منظور پیگیری شایسته هر دو آن ها را بداند به عبارت دیگر باید چگونگی یادگرفتن و ویژگی های یک سازمان یادگیرنده را بداند. سازمان های مؤفق دارای پیشینه یادگیری هستند و مؤفقیت آن ها در مراحل مختلف تکامل سازمان ها اتفاقی نبوده است.
بانک توسعه صادرات ایران در سال ۱۳۷۰ شکل گرفت و بعنوان اولین بانک تخصصی در بخش صادرات و واردات و به طور کلی فعالیت های ارزی شروع به کار کرد.
تغییرات سریع فن آوری و ظهور بانکداری الکترونیکی باعث تغییر ماهیت خدمات بانکی شده و کامپیوتر و دستگاه های کاملاً خودکار جایگزین خدمات سنتی شده است. باطبع این ابزار تغییرات زیادی را در نوع مهارت مورد نیاز کارکنان و مشتریان بانک توسعه صادرات ایران ایجاد کرده است.
از چالش های موجود در بانک توسعه صادرات ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:
عدم صحیح تخصیص منابع مطابق با بانکداری اسلامی
عدم استفاده از بکار گیری دانش پرسنل با توجه به اینکه بالاترین نرخ تحصیل را در بانک های کشور داراست حدود ۲۰ درصد دیپلم ۵۴ درصد لیسانس ۲۰ درصد فوق لیسانس و ۶ درصد دکترا
ضعف در جذب منابع
ضعف در اجرای بازاریابی
عقب ماندن از رقبا در بانکداری الکترونیکی
پایین بودن نسبت سود به سرمایه بانک.
[جمعه 1399-09-21] [ 12:52:00 ب.ظ ]
|