سایت مقالات فارسی – بررسی و ارزیابی بانک توسعه صادرات ایران در چارچوب سازمان یادگیرنده- قسمت … |
منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است |
رابر با ۱۷۰ نفر است. پژوهشگر در تحقیق خود برای تعیین اینکه آیا یادگیری سازمانی در بانک پارسیان وجود دارد یا خیر، از آزمون میانگین بهره جسته و به منظور بررسی وجود ارتباط و میزان آن بین دو متغیر، از آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده کرده است. همچنین جهت اولویت بندی مؤلفه های یادگیری سازمانی و کارآفرینی، آزمون تحلیل واریانس فریدمن مورد استفاده قرار گرفته شده است.
با توجه به آزمون های بعمل آمده برای سؤال اول این نتیجه حاصل می گردد که با توجه به سطح معنی دار آزمون مقدار میانگین و برآورد فاصله ای آن، یادگیری سازمانی در بانک پارسیان در حد متوسطی است و برای سؤال دوم نیز این نتیجه بدست می آید که بین یادگیری سازمانی و کارآفرینی رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد، نتیجه سؤال سوم نیز حاکی از آن است که بین یادگیری سازمانی و کارآفرینی سازمانی رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد. با توجه به مؤلفه های یادگیری سازمانی:
چشم انداز مشترک
رهبری مشارکتی
فرهنگ سازمانی
اشتراک دانش
توسعه شایستگی های کارکنان
تفکر سیستمی
یادگیری و کار تیمی
محقق پس از آزمون به این نتیجه می رسد که مؤلفه های اشاره شده اول، دوم و پنجم در تبیین کارآفرینی سازمانی نقش مهمی را ایفا می کنند و همبستگی بیشتری با کارآفرینی سازمانی دارند. نتیجه گیری سؤال ششم این است که بین یادگیری سازمانی و مؤلفه های رهبری خلاق و سیستم تشویقی ارتباط بیشتری وجود دارد و نتیجه گیری سؤال هفتم اینکه یادگیری سازمانی بر کارآفرینی سازمانی تأثیرگذار است.
ناهید جاوید دار (۱۳۸۵)، تحقیق خود را تحت عنوان شناخت عوامل مؤثر بر یادگیری سازمانی و رابطه آن با عملکرد سازمانی (عملکرد دانش و عملکرد مالی) در بانک های تجاری انجام داده است در این تحقیق ابتدا مفاهیم یادیگری سازمانی و سازمان یادگیرنده از نظر اندیشمندان گوناگون مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است آنگاه به دیدگاه های مختلف یادگیری سازمانی از جمله تفکر سیستمی، نظریه یادگیری، نگرش راهبردی، مدل ارتن بلد[۲۰] و سرانجام دیدگاه تلفیقی واتکینز و مارسیک پرداخته شده است.
محقق به منظور بررسی مدل در دنیای تجربی، آن را در واحد های ستادی شش بانک تجاری دولتی: ملی ایران، صادرات ایران ملت، تجارت و رفاه مورد آزمون قرار داده است و با استفاده از نتایج تحقیق، پیشنهادهای خود را در راستای ایجاد تحول در بانک ملت ارائه نموده است. اطلاعات در مورد دو گروه از کارکنان یعنی کارکنان مشاغل رده مدیریتی (ارشد، میانی و اجرایی) و تخصصی جمع آوری شده است. جامعه آماری تحقیق نیز کلیه پرسنل رسمی شاغل در ادارت ستادهای بانک های فوق الذکر هستند که در پایان سال ۱۳۸۴ در محدوده جغرافیایی شهر تهران اشتغال داشته اند. حجم جامعه آماری در رده مدیریتی ۳۱۰۰ نفر و در رده تخصصی ۳۱۱۸ نفر است. واحد های نمونه تحقیق که با روش هدف دار انتخاب شدهاند مجموعا ۳۹۰ نفر متشکل از ۶ بانک مذکور است که ۴۲ درصد افراد در ادارات مرتبط با فعالیت های مالی (اداره اعتبارات و امور مالی)، ۴۰ درصد در ادارات تحقیقات و برنامه ریزی و ۱۸ درصد در ادارات آموزش اشتغال داشته اند، بیش از ۵۰ درصد (۵۶٫۹) از افراد نمونه، دارای تحصیلات لیسانس و بیش از یک سوم افراد (۳۳٫۳) درای تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر، ۶٫۲ درصد دیپلم و ۳٫۶ درصد فوق دیپلم هستند. مشاغل افراد موضوع تحقیق نیز عبارت از ۴۶٫۷ درصد کارشناس، ۱٫۳ درصد مدیر ارشد، ۶٫۹ درصد مدیر میانی و ۴۵٫۲ درصد مدیر اجرایی است.
در جمع آوری داده های پژوهش مورد اشاره سال های ۱۳۸۳ تا پایان ۱۳۸۴ مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش یادگیری مستمر، پرسش گری و گفتگو، یادگیری تیمی و توانا سازی به عنوان متغیرای مستقل و ارتباط سیستمی، استقرار سیستم، رهبری استراتژی (وجود رهبری برای یادگیری) به عنوان متغیرهای میانجی و عملکرد مبتنی بر دانش و عملکرد مالی نیز هر دو به عنوان متغیرهای وابسته انتخاب شده اند.
همچنین در این تحقیق روش الگو سازی معادله ساختاری[۲۱] به منظور ارزیابی رابطه بین ابعاد سازمان یادگیرنده و مقایس های عملکرد سازمانی به کار گرفته شده است.
برای تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی از جمله جداول فراوانی و در بحث آمار استنباطی نیز از روشهایی از قبیل ضریب همبستگی، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر استفاده شده است.
سؤالات تحقیق مذکور عبارتند از:
[جمعه 1399-09-21] [ 07:46:00 ب.ظ ]
|