سایت مقالات فارسی – بررسی و ارزیابی بانک توسعه صادرات ایران در چارچوب سازمان یادگیرنده- قسمت ۱۷ |
تمرکز و تأکید بر یادگیری فردی
یادگیری در محیط کاری باید از طریق آموزش ضمن خدمت، سیستم های الکترونیکی و کامپیوتری، یادگیری عملی و یا برنامه ریزی مبتنی بر ارزیابی مستمر و دائمی باشد.
یادگیری شتاب دهند (Accelerated Learning)
این فن، توانایی یادگیری بیشتر در مدت زمان کوتاه تر را ارتقاء می دهد و یادسپاری را تقویت می کند. این شیوه یادگیری اطمینان می دهد که به کارگیری هم زمان و کامل هر وسیله یادگیری و کسب اطلاعات امکان پذیر است. علاوه بر این یادگیری شتاب دهند در ایجاد نوآوری، تصورات بدیع و خلاق در فرایند یادگیری بسیار مؤثر است.
بعضی از مؤثرترین عوامل شتاب دهنده یادگیری عبارتند از:
ابزار یا روش هایی برای به خاطر آوردن و به خاطر سپردن بیشتر
موسیقی برای آرامش دادن به ذهن
استعاره ها و داستان هایی برای علاقمند شدن کلی یادگیرنده جهت توسعه مفهوم وانتقال یادگیری
روشنایی و رنگ چیدمان داخلی اتاق
فراهم نمودن محیط طبیعی، آرام و شاد
کمک به افراد جهت حذف یا کاهش استرس ها و یا موانع یادگیری
ارائه مطالب آموزشی به صورت تصویری و کلامی
رفتار کردن با یادگیری به عنوان یک تلاش مشارکتی
افراد در سازمان های یادگیرنده به یادگیری به عنوان یک شیوه زندگی می نگرند نه یک واقعه که یکباره رخ می دهد. کارکنان تشخیص می دهند که کارفرمایان نمی توانند استخدام بلند مدتشان را تضمین کنند اما به قابلیت استخدامی آن ها در بلند مدت کمک خواهند کرد.
باید بین سازمان و کارکنان برای کمک به توسعه مسیر، ترقی بلند مدت آن ها همکاری وجود داشته باشد. سازمان ها باید به گونه ای رفتار کنند تا کارکنان بتوانند برای پرورش استعداد های خود برنامه ریزی کنند، به طوری که این برنامه ها آنان را به دارایی های ارزشمند سازمان تبدیل نماید، تعدادی از سازمان های یادگیرنده، یادگیری فردی را از طریق سیستم های سازمانی که خود پرورشی مستمر و قابلیت استخدام را افزایش می دهد، تشویق حمایت و تسریع کرده، پاداش می دهند. منابع متعهد یادگیری و فرصت های پرورش و توسعه حرفه ای برای هر شخصی در سازمان یادگیرنده وجود دارد، لذا از کارکنان نه تنها انتظار می رود که مهارت های شغلی خود را یاد بگیرند بلکه سایر مهارت ها در واحد کاری شان را نیز بیاموزند.
[جمعه 1399-09-21] [ 12:38:00 ب.ظ ]
|