دسترسی به منابع مقالات : بررسی اثربخشی آموزش های ضمن خدمت کارکنان و عوامل مؤثر بر آن در … |
ررسی قرار داد
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید. |
. جامعه آماری او ۳۹ نفر از دانش آموزان پایه هفتم بود. بر اساس نتایج تحقیق گروه کنترل نمره بالایی در تفکر خلاق و فعالیت هنری و اشتیاق به برنامه درسی نشان دادند و این بیان کننده این موضوع بود که برنامه درسی سنتی کارگاهی یک روش مؤثر برای تدریس مهارت های تفکر خلاق می باشد.
تایلر مارجیوری[۱۰۵](۲۰۰۰)، در تحقیقی به طراحی ابزاری برای ارزیابی واکنش مشارکت کنندکان و سرپرستان آنان به اثربخشی برنامه های آموزشی محل کار در دلتای می سی سی پی پرداخت. این تحقیق در دو مرحله یا گام انجام گرفت. گام اول تدوین و طراحی ابزاری برای ثبت واکنش مشارکت کنندگان و سرپرستان نسبت به اثربخشی برنامه های آموزشی بود، گام دوم شامل آزمایش ابزار طراحی شده در دو دانشکده محلی بود. نتایج گام دوم برای مقایسه پاسخ مشارکت کنندگان در برنامه آموزشی و سرپرستان بکار برده شده است. براساس نتایج مطالعه اثربخشی برنامه های آموزشی ضمن کار را می توان بلافاصله با استفاده از ابزار طراحی شده برای تحقیق ارزیابی نمود اما اثربخشی بیرونی دوره ها نمی توان بلافاصله به وسیله ابزار طراحی شده برای مطالعه، ارزیابی کرد.
روش شناسی
پژوهش
۳-۱)مقدمه
این فصل به تشریح روش شناسی پژوهش اختصاص دارد. در این فصل به مباحثی که ذیل عنوان روش شناسی پژوهش مطرح می شوند پرداخته می شود. جامعه و نمونه پژوهش، روش نمونه گیری، ابزار پژوهش و شیوه جمع آوری و تحلیل داده های حاصل از پژوهش از این جمله اند که در ادامه تشریح میشوند.
۳-۲)روش شناسی تحقیق
۳-۲-۱)روش پژوهش
روش های تحقیق در ادبیات و متون مربوط را از چندین دیدگاه می توان دسته بندی کرد: از لحاظ هدف و روش گردآوری داده ها. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. تحقیق کاربردی در جستجوی دستیابی به یک هدف عملی است و تأکید آن بر تأمین سعادت و رفاه توده مردم و مطلوب بودن فعالیت است(دلاور،۱۳۸۴، ص ۴۹). هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. نتایج این تحقیقات در تعلیم و تربیت، مثلاً در طراحی برنامه های درسی و کمک به اتخاذ تصمیم های مربوط به نظام آموزشی به کار می رود(سرمد و دیگران، ۱۳۸۷، ص ۷۹). از لحاظ روش گردآوری اطلاعات روش تحقیق حاضر توصیفی-پیمایشی است. تحقیق توصیفی شامل مجموعه روش هایی است که هدف آن ها توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. تحقیق پیمایشی نیز در زیر مجموعه تحقیقات توصیفی قرار دارد و به منظور بررسی توزیع ویژگی های یک جامعه آماری به کار می رود(سرمد و دیگران، ۱۳۸۷، ص۸۲، و دلاور، ۱۳۸۶، ص ۹۹).
۳-۳) جامعه و نمونه
۳-۳-۱) جامعه
جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش، عبارت است از کلیه افرادی که در سال ۱۳۸۹ در دوره های آموزشی بانک رفاه شرکت نموده اند. تعداد این افراد ۱۵۰ نفر می باشند که در رده های مختلف سازمانی و نیز با سطح سواد و سابقه خدمتی متفاوت در شعب بانک رفاه استان هرمزگان مشغول به کار می باشند. اطلاعات مربوط به این افراد شامل مشخصات فردی، شعبه محل خدمت، نوع دوره سپری نموده و سایر اطلاعات مورد نیاز از طریق گزارش عملکرد اداره آموزش و منابع انسانی از طریق سرشماری سال ۱۳۸۹ بانک رفاه به دست آمده است.
۳-۳-۲) نمونه
با توجه به محدودیت حجم جامعه مورد پژوهش و عدم گستردگی آن سعی شد جامعه مورد پژوهش به طور کامل مورد سرشماری قرار گیرد. لذا در این پژوهش از روش های نمونه گیری استفاده نشده است.
مشخصات کلی نمونه آماری پژوهش
جدول شماره۳- ۱٫ توزیع نمونه آماری به تفکیک جنسیت.
[جمعه 1399-09-21] [ 03:17:00 ب.ظ ]
|