۲-۱-۱۶- تقسیم بندی بازار سبز

 

 

شواهد نشان می دهد در ایران نیز نگرانی مردم در رابطه با مسائل و مشکلات محیط زیستی افزایش یافته و بخش های بازار سبز در بین مصرف کنندگان پدید آمده است.( ضیایی، ۱۳۹۲، ص ۴۵)
فولر[۳۱] در کتاب خود درصد مصرف کنندگان سبز را به صورت زیر توصیف کرده است:
۲-۱-۱۶-۱- سبزهای خالص واقعی[۳۲] (۱۲%)
-رهبران جنبش سبز بوده و درسطح وسیعی از فعالیت های طرفدار محیط زیست شرکت می کنند.
– جایگاه اقتصادی-اجتماعی بالایی دارند. ( مانند تحصیلات، درآمد، سطح شغلی)
– کمک مالی برای مسائل زیست محیطی و تعامل با سیاستمداران.
-طرفدارانی متعهد و سخت کوش هستند و از محصولاتی که توسط شرکت های دوستدار محیط زیست ساخته نشده اند دوری می کنند.(همان منبع)
۲-۱-۱۶-۲- سبزهای پشتیبان[۳۳] (۶%)
– شبیه به سبز های خالص واقعی هستند با این تفاوت که در مقایسه با گروه قبل فعالیت سیاسی کمتری دارند.
-آماده برای پرداخت مقداری از پول خود برای محصولات دوستدار محیط زیست هستند.
– به طور کلی جوان هستند و ترجیح می دهند کالای سبز را رد و بدل کنند و دوست ندارند سبک زندگی خود را عوض کنند.
– جایگاه اقتصادی- اجتماعی بالایی دارند. (همان منبع)
۲-۱-۱۶-۳-جوانه ها[۳۴] (۳۷%)
– این گروه می تواند به عنوان تغذیه کننده بخش سبز های خالص و سبزهای پشتیبان باشد. این افراد قادر به خرید محصولات سبز هستند ولی ترجیح نمی دهند که این محصولات را خریداری کنند مگر آنکه تحت تأثیر بازاریابی قرار بگیرند.
– اعتقاد دارند که مسائل زیست محیطی تنها در تئوری مطرح بوده و در عمل وجود ندارد.
– جایگاه اقتصادی- اجتماعی خوبی دارند.
– این افراد در میانه راه دستیابی به جایگاه اجتماعی و سیاسی اند.
– رتبه خوبی از نظر رفتار بین دوستداران محیط زیست دارند.(همان منبع)
۲-۱-۱۶-۴- نق زن ها[۳۵] (۱۳%)
-این گروه به طور کل در مسائل و رفتارهای طرفدار محیط زیست شرکت نمی کنند و اعتقاد دارند این امر بر عهده دولت و شرکت های بزرگ است.
– منطق و دلیل خاص خود را برای شرکت نکردن در فعالیت های زیست محیطی دارند.
– درست مانند نامشان شکایت می کنند که بسیار مشغله دارند، خیلی درگیر هستند، محصولات سبز بسیار گران اند و خوب کار نمی کنند.
– جایگاه اقتصادی- اجتماعی آنها پایین تر از سطح متوسط جامعه است.(همان منبع)
۲-۱-۱۶-۵-بی توجه ها[۳۶] (۲۹%)
– این گروه از درگیرشدن در مسائل زیست محیطی دوری می کنند.
– نسبت به مسائل اجتماعی و زیست محیطی بی تفاوت اند.
– علاقه ای به خرید محصولات سبز و سبز بودن ندارند و هیچ مزیتی در چنین محصولاتی مشاهده نمی کنند.
-دیگران را برای مشکلات زیست محیطی سرزنش نمی کنند و تلاشی برای حفظ محیط زیست نمی کنند.
– بر روی کارهای روزمه و لحظه ای خود تمرکز می کنند.
-پایین ترین سطح درآمد و تحصیلات را دارند. (Awan, 2011, pp6-7)

 

 

۲-۱-۱۷-آمیخته بازاریابی سبز

 

 

۲-۱-۱۷-۱- محصول سبز

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت