بررسی اثربخشی دوره های کوتاه مدت آموزش ضمن خدمت آموزگاران شهرستان طارم استان زنجان … |
ong>
“از لحاظ زمانی آن دسته از آموزش های ضمن خدمت را می گویند که اگرچه به صورت دوره های کوتاه مدت تخصصی و در فواصل زمانی محدود ارائه می شوند، از لحاظ هدف، ساختار معینی دارند و در نهایت به اخذ مدرک تحصیلی بالاتر منجر می شوند. در حقیقت این گونه آموزش ها بین آموزش های کوتاه مدت تخصصی و آموزش های بلندمدت ارتباط ایجاد می کنند، برای مثال در صورتی که پرسنل یک سازمان دروس کوتاه مدت خاصی را در طی چند سال طی کنند، می توانند با تکمیل پاره ای دروس، مدرک تحصیلی بالاتری را به دست آورند. البته این امر منوط به آن است که از قبل دفتر یا واحد آموزش ضمن خدمت، مسیر آموزشی ویژه ای را طراحی کرده باشد.” ( فتحی واجارگاه،۱۳۹۰ ، ص۱۰و۱۱).
ب) انواع آموزش های ضمن خدمت بر حسب هدف
“آموزش های ضمن خدمت را می توان بر اساس هدف آموزش ها به انواع توجیهی، بازآموزی، جبرانی و دانش افزایی تقسیم نمود.
۱) آموزش توجیهی (آشناسازی)
“آموزش توجیهی[۲۳] به آن دسته از آموزش های ضمن خدمت اطلاق می شود که برای هماهنگی و آگاه سازی کارکنان جدیدالاستخدام ارائه می گردد تا انطباق لازم میان رویه های فردی کارکنان و انتظارات سازمانی به وجود آید”. هدف های اساسی این نوع آموزش ها عبارتند از:
– کمک به تشکیل حس ارزشمندی (بدین معنا که افراد درک کنند که برای سازمان ارزشمندند)؛
– کمک به افراد در جهت اجرای وظایف محوله با حداقل ناآشنایی و فشار روحی؛
– تقویت حس مسئولیت و تعهد در قبال وظایف و ارباب رجوع؛
– کمک به افراد در شناسایی منابع حمایتی در اجرای نقش و وظایف حرفه ای خود ” (فتحی واجارگاه به نقل از دولابی نژاد و ملک محمدی،۱۳۹۰،ص۱۲).
اگرچه این نوع آموزش های ضمن خدمت در اکثر سازمان ها برای کارکنان تازه وارد ارائه می شود، ماهیت و محتوای آن ها متفاوت است. به این ترتیب” بر حسب ضرورت و سیاست های سازمان، آموزش های توجیهی حول یک محور یا چند محور زیر ارائه می شود:
– ارائه ی مطالب نظری و در صورت ضرورت همراه با فعالیت های عملی برای ارتقای مهارت و توانایی های شغلی و حرفه ای؛
– آشنایی با محیط کار (از آنجا که کارکنان جدید با محیط کار خود آشنایی ندارند و در برخی از موارد از اهداف و مقاصد سازمان مطلع نیستند و از مقررات و ضوابط مربوط آگاهی ندارند، این امر ممکن است منجر به بروز اشتباه هایی در اجرای امور شود که در نهایت هم برای فرد و هم برای سازمان مشکل ایجاد نماید. از این رو در دوره های توجیهی، مقررات و ضوابط برای افراد تشریح می شود)” ( فتحی واجارگاه،۱۳۹۰، ص۱۳).
-” تشریح سیاست های کلی سازمان مربوط و ارتباط آن با سایر سازمان ها؛
– تشکیلات و وظایف سازمان و واحدهای سازمانی محل اشتغال فرد؛
– ساعات کار مؤسسه، شیوه ی حضور و غیاب، پرداخت حقوق، میزان و نحوه ی استفاده از مرخصی ها، ترفیعات، اضافات و مقررات استخدامی؛
[جمعه 1399-09-21] [ 11:07:00 ق.ظ ]
|